Succesvolle kunstbeurs Maastricht zoekt 'evenwicht'

The European Fine Art Fair, MECC, Maastricht, 12 t/m 20 maart 1994. Ma t/m vr 11-20u., za en zo 11-18u. Toegangsprijs incl. catalogus 45 gulden, twee personen 65.

Zaterdag opent The European Fine Art Fair in Maastricht, de belangrijkste beurs voor zeventiende-eeuwse, Hollandse en Vlaamse schilderkunst ter wereld, die nog steeds groeit. De rijksten der aarde wippen even over uit hun pied à terre in Nice of Monte Carlo voor de Biennale des Antiquaires, die om het jaar in Parijs wordt gehouden. Deze uiterst luxueuze beurs voor kunst en antiek is uitgestrekt, duurt drie weken en trekt honderdduizenden bezoekers. Volgens kenners is hij binnen Europa de enige beurs die in belang en uitstraling de Maastrichtse The European Fine Art Fair (TEFAF) nog overtreft.

Wie op zoek is naar de beste en grootste concentratie schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de Gouden Eeuw moet in Maastricht zijn, zoals de Parijse Biennale vooral uitblinkt in Franse, achttiende-eeuwse meubels.

De relatief sobere inrichting is van de TEFAF is een van de oorzaken van het succes van de beurs. De deelnamekosten voor de handelaren kunnen daardoor laag blijven. Met een huurprijs van 395 gulden per vierkante meter voor tien dagen is 'Maastricht' vergeleken met andere internationale beurzen spotgoedkoop.

Maar er zijn meer redenen voor de groei van de beurs, die in 1988 voortkwam uit een aparte Maastrichtse schilderijenbeurs (Pictura) en een antiekbeurs (Antiqua). Sinds deze, samengevoegd en met de nieuwe naam TEFAF, in 1988 naar het MECC verhuisden, steeg het aantal deelnemers en bezoekers gestaag. Waren er in 1989 nog 17.000 bezoekers, vorig jaar kwamen er maar liefst 40.000. Het aantal deelnemers is dit jaar 157. Meer dan twee derde van de handelaren komt inmiddels uit het buitenland, onder wie veel grote namen.

Het beursbestuur streeft naar kwaliteit. Wordt het niveau van de afdelingen schilderkunst en oude textilia al jaren geroemd, ook aan de sectie antiek nemen inmiddels internationale handelaren met een grote reputatie deel, onder wie Phillips (zilver) en Partridge uit Engeland, Neuhaus, Bernheimer en Neuse uit Duitsland en Kugel uit Frankrijk. Het aanbod is niet extreem groot, maar wel goed.

Enige onvrede bestaat er nog over het niveau van de afdeling hedendaagse kunst. Toch denkt secretary general Christ van der Ven er niet over om die te sluiten: “Wij streven naar een evenwichtig assortiment. Daarbij hoort ook hedendaagse kunst. De bezoekers van de TEFAF zijn daar zeker in geïnteresseerd.”

De toevoeging van nieuwe zwaartepunten, bijvoorbeeld door meer handelaren aan te trekken met Franse en Italiaanse oude kunst, schuwt het bestuur vooralsnog: “Zulke veranderingen kunnen ten koste gaan van de huidige deelnemers, als ze te snel gaan. We willen een gelijkblijven de koopkracht garanderen.” Het soort bezoekers dat de beurs nu trekt, is immers meer geïnteresseerd in Noord-Europese schilderkunst.

Uitbreiding is niet het streven, zegt Van der Ven. “De beurs hoeft geen massa-event te worden.”

De koopkracht, zo blijkt uit de genoemde bezoekersenquete, is verbazend hoog. Gemiddeld laat een op de twintig bezoekers iets inpakken, maar op de openingsavond koopt zelfs een op de zes iets aan (al was de steekproef van 100 op die avond wat klein). De bezoekers op de openingsavond zijn dan ook zéér geïnteresseerden, die per persoon een entreeprijs willen betalen van 150 gulden, tegenover 45 gulden op de andere dagen, en genodigden: particuliere verzamelaars, museummensen, handelaren. Van hen komt een veel groter percentage uit het buitenland (de helft) dan de bezoekers op de andere dagen (een derde) en de helft is universitair geschoold.

De TEFAF heeft een nevenprogramma ontwikkeld, met lezingen, muziekuitvoeringen en een kleine tentoonstelling - dit jaar met 60 objecten uit de Hermitage in Moskou. Tijdens de beurs vindt er dit jaar, van 15 tot en met 18 maart, in het MECC tevens een internationale vakbeurs plaats voor conservering, restauratie en museuminrichting. Art collecting & protecting is zowel bedoeld voor vakmensen als voor particulieren.

    • Kitty Kilian