Foto

Foto: AMSTERDAM - Een knalgeel Lelijk Eendje - hangend aan de Beurs van Berlage in Amsterdam - maakt passanten duidelijk waar de tentoonstelling 'Citroën, 75 jaar toekomst' (12 maart-24 april) te zien is.

In de gewelven rond de 'Goederenbeurszaal' uit 1896 staat de geschiedenis van deze auto opgesteld: niet alleen modellen die de Franse fabrikant de afgelopen zeven decennia op de markt heeft gebracht, maar ook een beeld van de historie van de fabriek die een kopie moest zijn van de Amerikaanse massa-producent Ford. Voor de gelegenheid is de monumentale ingang van de Beurs aan het Beursplein 1 sinds tijden weer geopend. Niet alleen de Beurs van Berlage staat ruim een maand in het teken van Citroën, ook het Nederlands Filmmuseum brengt deze maand een aantal films over het merk van de 'double chevrons', het logo dat verwijst naar de kepervormige en daardoor geruisloze tandwieloverbrenging van de assen. Het was een vondst die de jonge André Citroën bij een timmerfabriek in Polen had gedaan en die na introductie wereldwijd intrede deed. Ook Maison Descartes wijdt een tentoonstelling aan het werk van de zoon van de oorspronkelijk Nederlandse diamantair Citroën, die in 1990 in Frankrijk werd uitgeroepen tot industrieel van de eeuw. Bij de dealer aan het Stadionplein is eveneens een tentoonstelling ingericht: dit keer van striptekeningen. Hoogtepunt moet op 10 april de Nationale Citroën Clubdag zijn. Verwacht wordt dat ruim tweeduizend historische wagens voor één dag mede het straatbeeld van Amsterdam bepalen. (Foto NRC Handelsblad / Vincent Mentzel)