Personalia

Joop Swart, geestelijk vader en uitgever van het lifestyle blad Avenue en de grote man achter World Press Photo, is gisteren op 69-jarige leeftijd overleden. Drie decennia geleden was Swart de 'founding editor' van Avenue dat het als glossy magazine jarenlang uitstekend deed maar nu zijn langste tijd gehad schijnt te hebben. Als VNU-directeur was hij ook de man achter het damesblad Margriet en bladen als Knip, Zero, Man en Wereld, waarvan een deel een succes werd terwijl van een ander deel nooit meer gehoord wordt.

Joop Swart, die op zijn manier een gelovig katholiek was en als voorlichtingsmilitair de politiële acties in Indonesië had meegemaakt, was niet alleen bladenmaker van De Geïllustreerde Pers, maar werd ook zelf journalist. Het maakte Swart weinig uit welk genre tijdschrift hij produceerde, hij was allereerst een all round ideeën-man. “Het gaat alleen om geloofwaardigheid”, zei hij in 1978 in een interview met Bibeb in Vrij Nederland. “Of je nou een opinieweekblad maakt of je schrijft over de versierde gehaktbal, het gaat om je credibility.”

In 1981 - toen het weekblad De Tijd met opheffing werd bedreigd - werd Swart door de VNU tot tweede hoofdredacteur van dit katholieke opinieweekblad benoemd. Het duo Arie Kuiper/ Joop Swart wist het blad, dat van het VNU-concern nog eenmaal een flinke financiële injectie kreeg, tot een nieuwe, bevredigende oplaag te brengen. Maar van een blijvend succes was geen sprake. Met gevolg dat de weekbladen De Tijd en HP-magazine in 1990 in elkaar opgingen.

Voor Swart was de fotojournalistiek van ten minste even grote waarde als het geschreven woord. Op grond van die overtuiging werd hij de begeisterte voorzitter van de stichting World Press Photo en stak hij bijzonder veel tijd en energie in die organisatie, die mede door zijn inspanningen wereldwijde vermaardheid kreeg. Na zijn pensionering richtte hij nog zijn eigen bedrijf Swart Productions op en werkte hij aan een beeldbiografie van Johan Cruyff.