Scherpere aanpak van zwartrijden

ROTTERDAM, 8 MAART. Reizigers zonder kaartje kunnen vanaf 1 januari 1995 alleen nog een dagkaart van 63 gulden bij de conducteur kopen. Op de perrons van alle grotere stations gaat de NS intensief kaartjes controleren en op alle stations komen automatische verkooppunten.

Dat zijn de de drie belangrijkste voorstellen waar de NS nog deze maand een besluit over gaat nemen. Uit eerdere onderzoeken kwam naar voren dat tachtig procent van de agressie in treinen verband houdt met het niet hebben van kaartjes. Door in de trein alleen nog dagkaarten te verkopen wil de NS discussies tussen reizigers en conducteurs beperken. De maatregelen zijn al besproken met de spoorwegbonden en de de consumentenorganisaties.

Volgens een woordvoerder van de spoorwegen zullen de maatregelen geleidelijk in de loop van dit jaar worden ingevoerd. De NS hebben tijd nodig om de nieuwe regelingen aan de klanten uit te leggen en ook het plaatsen van automaten op alle stations zal tijd vergen.

Reizigers die hun abonnement vergeten, zullen ook een dagkaart moeten kopen, maar ze kunnen later aan het loket hun geld terugkrijgen. Behalve tien gulden administratiekosten. Wanneer iemand geen geld bij zich heeft, kan hij, mits hij zich kan legitimeren, ook later betalen. Als iemand dat niet kan - de legitimatieplicht wordt op 1 juni in het openbaar vervoer verplicht - kan de reiziger aan de spoorwegpolitie worden overgedragen.

Volgens de woordvoerder heeft de incidentele toegangscontrole bij de perrons, waarmee de NS sinds enige tijd experimenteert veel, succes gehad. Daarom wil de NS dit nu op alle grotere stations permanent gaan doen. De NS is van plan daar conducteurs voor in te zettten, die bijvoorbeeld op het station wachten op hun volgende trein.