Uitstekend niveau bij Gaudeamus Concours

Gaudeamus Concours vertolkers hedendaagse muziek 1994. Gehoord: 6/3 De Doelen, Rotterdam. Uitzending 17/3 KRO Radio 4.

Uit ongeveer zestig musici, afkomstig uit zestien landen, had de jury er uiteindelijk vijf te selecteren voor de finaleronde van het Gaudeamus Vertolkersconcours in Rotterdam. Vanwege de vele goede tot uitstekende kandidaten was de keuze enigszins arbitrair.

Het publiek kon zich wel vinden in de rangschikking die zondagavond werd bekendgemaakt door Yvonne de Rijke, wethouder voor cultuur. De eerste prijs van 5000 gulden ging naar de Duitse accordeoniste Margit Kern, de tweede (3000) naar de Engelse blokfluitiste Julia Whybrow, de derde (1500) naar de Franse cellist Christophe Roy (tevens winnaar van de speciale celloprijs), de vierde was voor de Italiaanse pianist Ciro Longobardi en de vijfde voor de Japanse slagwerkster Yuko Suzuki.

De Japanse viel op door een schitterende timing, waarvan haar Italiaanse collega veel had kunnen leren. Ciro Longobardi is wel heel precies, maar bij voorbeeld ook de Amerikaanse pianist Guy P. Livingston liet op een lunchconcert tijdens de voorronden veel beter horen hoe een Boulez-sonate een elegante toets kan meekrijgen. Christophe Roy, geplaagd door een snaar die het begaf, musiceert gedreven en serieus en een moeilijker stuk als Xenakis' Nomos Alpha is nauwelijks te vinden. Maar dat gedrevene kan ook een overspanning veroorzaken.

De vertolking van Berio's Gesti door Julia Whybrow, een favoriet stuk bij de blokfluitisten, hoorde ik echter niet eerder zo perfect en zo gespannen in de goede zin van het woord uitgevoerd. Gebräuchliches van Rolf Riehm, waarin de componist letterlijk en figuurlijk veel te lang een loopje neemt met baroksequenzen en andere stoplappen, was aan mij minder besteed.

Margit Kern dwong tot ademloze stilte in een van Goebaidoelina's meest geslaagde composities: De Profundis voor accordeon. Hier zijn alle bijzondere technieken muzikaal geïntegreerd als onwrikbaar onderdeel van een spannend en oer-Russisch betoog.

Het was een indrukwekkende afronding van het concours waar de ensembles het dit jaar lieten afweten. De Oosteuropese ontbraken door visumproblemen en het uitstekende Italiaanse ensemble Diacronic redde het evenmin, ondanks een zijde-achtige verfijning in Bussotti's Aututuno: een zachter pianissimo leek nauwelijks mogelijk.

    • Ernst Vermeulen