Schaatsers de dupe van langlopend tv-contract

ROVANIEMI, 4 MAART. Geld hebben marathonrijders niet, lef wel. Morgen beginnen voornamelijk Nederlandse schaatsers aan een overlevingstocht op de Noordpoolcirkel. In Finland wagen de lange afstand-specialisten zich aan de Alternatieve Elfstedentocht over 200 kilometer.

Financieel hebben de marathonrijders het moeilijk. De afgelopen jaren verdwenen zo'n tien grote sponsors uit het peloton. Slechts vier teams rijden nu nog met reclame. De overgebleven ploegleiders geven de KNSB daarvan de schuld. Ook Hans Brandt, voorzitter van de sectie marathon, houdt de schaatsbond verantwoordelijk voor het afhaken van sponsors. “We zijn de dupe geworden van het tv-contract dat de NOS met de KNSB afsloot. De uitzendtijd van de marathon is contractueel vastgelegd op 100 minuten per seizoen. Dat werd in 1985 voor tien jaar ondertekend. Achteraf is dat niet slim geweest.”

Het marathonschaatsen oogt nog steeds fraai, maar vertoont steeds meer tekenen van afbraak. Ieder jaar verdwijnen er wel een paar gesponsorde ploegen. “Als het zo doorgaat, moeten de jongens voor een appel en een ei gaan rijden”, zegt Overdevest, ploegleider van de Klerks-formatie. Overdevest loopt met zijn team ook het risico in de kou te komen staan. “Binnenkort krijg ik bericht van de sponsor. Tijdens het NK in Giethoorn hebben we nog aardig met reclame op tv kunnen scoren. Maar contractverlenging wordt moeilijk.”

Overdevest huivert bij de gedachte voor zijn ploeg op zoek te moeten naar een andere geldschieter. “Publicitair gezien kan ik weinig bieden. We hebben te weinig televisie bij de marathon.”

Lange tijd heeft de Vereniging van Marathon Sponsors (VMS) de landelijke marathoncompetitie op kunstijs in stand gehoudnen. De VMS stortte jaarlijks zo'n 120.000 gulden op rekening van de KNSB. “Dat was toch lekker eten voor de schaatsbond. Ze hoefden er niets voor te doen. Maar we kregen er ook niets voor terug”, zegt Overdevest.

Tegenwoordig moet de KNSB de marathoncompetitie zelf financieren. Zakelijk gezien kan Overdevest het allemaal niet volgen. “Er wordt niets gedaan om aan de marathon te verdienen, terwijl er veel geld uit te halen is. RTL wil alle marathons uitzenden. Dat geluid horen we al jaren. Dus had dat tv-contract met de NOS aangepast moeten worden.”

Brandt erkent dat de KNSB te weinig commerciele kennis in huis heeft. “Die moeten ze gewoon gaan inhuren. De sport moet beter worden verkocht. Televisie langs de baan. Dat trekt reclameborden en sponsors aan. Volgend jaar loop het contract met de NOS af. Er moet nu slagvaardig worden gehandeld. Wie het meeste biedt, die neem je. Sport kan namelijk niet meer zonder televisie.”