René Coelho

'Status Quo' van Martijn Veldhoen, 'Rain' en 'Battery' van Ian van Riel t/m 18 maart. Galerie René Coelho, Spuistraat 106-108, Amsterdam. Di t/m za 13-18u. Prijzen van ƒ3500 tot ƒ 35.000,-.

Videokunst bestaat niet meer. René Coelho, promotor van het eerste uur van videokunst in Nederland en oprichter van MonteVideo/Time Based Arts, spreekt liever van media- of intermedia kunst, kunst die gebruik maakt van electronica, maar niet langer gedomineerd wordt door televisieschermen en video. Coelho heeft in zijn nieuwe galerie aan de Spuistraat een tentoonstelling ingericht die dit onderstreept.

De installaties van de Amsterdamse Martijn Veldhoen (1962) en de Australische Ian van Riel bewegen zich op het breukvlak van allerlei disciplines - schilderkunst, beeldhouwkunst, film- en videokunst. Wc-ontstoppers, aquaria, gebeeldhouwde schilderijen, maar ook monitoren en projectieschermen spelen in hun recente, ruimtevullende installaties 'Status Quo' (Martijn Veldhoen), 'Rain' en 'Battery' een rol.

De installatie van Veldhoen is het beste voorbeeld van een mediakunst die zich van de videokunst losweekt. Elf fraaie, geschilderde wandsculpturen aan de muren en twee aan een balans opgehangen televisieschermen geven commentaar op de scheiding der seksen. Links op de monitor zie je een boeddha, rechts een Maria met kind. Een gong klinkt en het linkerscherm zakt naar beneden. In een supersonisch tempo re- en deconstrueert Veldhoen de Man. Je ziet hem in blokjes uiteen vallen, in straaljagers vliegen, bombardementen uitvoeren en vooral zichzelf verontschuldigen met 'I didn't know'. Op het rechterscherm doet Veldhoen hetzelfde, alleen dan met vrouwelijke stereotypen. Blote dijen, madonna's en pin-ups van vroeger tot nu: het zijn de ikonen van de Vrouw in de beeldende media.

    • Lucette ter Borg