Fo's Barbier is fris, feestelijk en fijnzinnig

Voorstelling: Il barbiere di Siviglia door de Nederlandse Opera en het Ned. Kamerorkest o.l.v. Alberto Zedda m.m.v. Hong-Shen Li, Fiona Janes, Vassily Gerello, Harry Peeters, Leonie Schoon en Roger Smeets. Decors, kostuums en regie: Dario Fo. Gezien: 3/3 Muziektheater Amsterdam. Herhalingen: 5, 8, 11, 13, 15, 18, 21, 26/3 (alle uitverkocht). TV-uitz.: 6/3 12.50 uur Nos Ned. 3.

De hartveroverende voorstelling die Dario Fo in 1987 maakte van Rossini's Barbier van Sevilla reisde destijds al eens door het land en gaat nu voor de vierde keer tien maal in het reeds lang en razendsnel uitverkochte Amsterdamse Muziektheater. Gelukkig is aanstaande zondagmiddag de beeldregistratie voor de tweede keer te zien op de NOS-tv.

De vorige serie Barbiers zou de laatste zijn, maar het grootste publieke succes sinds de Nederlandse Opera in 1986 het Muziektheater betrok blijkt blijvend onweerstaanbaar. De voorstelling, die in de theaterversie èn als tv-produktie ook in het buitenland alom bijval ondervindt, blijft dan ook bij de Nederlandse in voorraad en zal vast nòg wel eens in reprise gaan.

Fris, feestelijk en fijnzinnig is deze Barbier in commedia dell'arte-stijl nog steeds omdat bij de herinstudering onder leiding van Arturo Corso plaats was voor weer nieuwe invallen, zoals de deur in de tafel. De bezetting bestaat deels uit beproefde en inmiddels dierbare oudgedienden (Donald Adams als Bartolo, Leonie Schoon als Berta en Roger Smeets in kleine rollen). Nieuw zijn Hong-Shen Li als Almaviva, Vassily Gerello in de titelrol en Harry Peeters als Basilio. Het allernieuwst is Fiona Janes als Rosina. Zij kwam pas zondag aan om de zieke Monica Bacelli te vervangen en leverde een geweldige prestatie door die zo sterk gedetailleerde rol te spelen alsof ze al jaren in deze produktie staat.

Vocaal steekt de huidige bezetting zeker niet boven vorige uit, de meeste rollen zijn in de verschillende vorige produkties wel eens beter gezongen. Hong-Shen Li zingt af en toe te hard en zonder dolce, Harry Peeters is wat stijver dan Wout Oosterkamp vroeger en Vassily Gerello kan zich vocaal èn acterend nog iets verder ontwikkelen tot een middelpunt van de voorstelling. Fiona Janes bleek een echte mezzo èn een ervaren Rosina.

Jammer was dat het bij de première met de boventitels een puinhoop was: te weinig, te vroeg of te laat, zodat wie de voorstelling niet goed kent zich afvroeg wat er toch aan de hand was met die parapluutjes tijdens La colunnia è un venticello - Laster is als een zacht briesje. Maar alles bijeen, begeleid door het onder leiding van maestro Zedda puntig, helder en licht spelende Nederlands Kamerorkest, zorgt ook het bezoeken van deze reeks weer voor een van de leukst denkbare avondjes uit.