Het Tandem-concept

Het Mercedes-Benzconcern heeft zijn eigen variant van de Lopez-strategie: het zgn. Tandem-concept, waarmee vorig jaar maart werd begonnen. Sindsdien zijn 300 projekten gestart waarbij Mercedes met toeleveranciers overlegt over mogelijke kostenreducties en hogere kwaliteit. Eind februari deelde Manfred Remmel, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz, mee dat het concern zijn materiaalkosten vorig jaar met ongeveer een miljard mark en tegelijkertijd de eigen kosten met drie miljard mark had verminderd. Van de bezuinigingen - in de orde van grootte van 20 tot 40 procent - hadden volgens Remmel zowel Mercedes als de toeleveranciers geprofiteerd. “Ze gingen niet uitsluitend ten koste van de toeleveringsbdrijven”, aldus Remmel. De produktiekosten bij Mercedes-Benz zijn dertig procent hoger dan bij de vergelijkbare Japanse concurrenten. Dit 'gat' wil het Duitse concern in enkele jaren dichten, onder meer met behulp van het Tandemprogramma. Mercedes betrok in 1993 van 1700 bedrijven in eigen land en daarbuiten onderdelen voor de produktie, ter waarde van 19 miljard mark.