Blosjes verraden veel buitenlucht

ZEVENHUIZEN, 9 FEB. Een dankbaar applaus klatert van de tribunes als de volleyballers van ZVH de strijd moeten staken. Tegenstander AS Cannes was net ietsje sterker. De ruim vijfhonderd toeschouwers gaan toch tevreden naar huis. Partijdigheid kent haar grenzen. Ze hebben vrede met de 3-1 nederlaag.

Europa Cup-volleybal in Zevenhuizen. Tien procent van de plaatselijke bevolking zit op een doordeweekse avond in dorpshuis Swanla. Want Zevenhuizen telt slechts zesduizend zielen. Ze zijn heuse sportfanaten. Locale schaatscoryfeeën als Jan Bazen verfijnden hun slag op de nabijgelegen Rottemeren. De plaatselijke voetbalcub doet het minder goed. Volgend seizoen wordt er hopelijk weer op KNVB-niveau gespeeld. Badminton, bridge en gymnastiek: de sporthal is multifunctioneel en elke dag bezet.

Bij de volleyballers van ZVH maakt recreatief tijdverdrijf plaats voor serieuze topsport. Vijftien trainingsuren per week hebben geleid tot een vaste plaats in de top van de Nederlandse competitie. ZVH telt drie volwaardige internationals en drie spelers uit eigen kweek. Brecht Rodenburg is speler van Oranje én dorpsheld. Hij woont op loopafstand van de speelzaal. Als zijn ploeg in de eerste set met 6-1 achter staat, wordt het tijd voor een invalsbeurt. De toeschouwers staan op de banken en scanderen zijn naam. Rodenburg (25 jaar en 2.03 meter lang) bespeelt het publiek en zet zijn ploeg heel even op voorsprong.

Zijn loopbaan kweekt sympathie. Veel blessures, met de dubbele beenbreuk tijdens een kersttoernooi in Apeldoorn als persoonlijk dieptepunt. Na zijn maandenlange revalidatie kan Rodenburg niet meer stuk in Zevenhuizen. Een paar weken geleden zijn de laatste pinnen verwijderd. Hij speelt nog op halve kracht tegen Cannes. Maar een “halve Brecht is beter dan een hele wisselspeler”, verklaart een oudere supporter.

Rodenburg is behalve topvolleyballer ook bestrijder van ongedierte bij Rentokil, de hoofdsponsor. Die heeft drie spelers in dienst. Ze krijgen vrijaf wanneer nodig. “Maar als ze niet geschikt zouden zijn voor het bedrijfsleven, waren ze niet bij ons in dienst getreden.” Carel van Wijland, algemeen directeur van Rentokil, verklaart het met een zekere nadruk. Geen vriendjespolitiek, maar een goed doordacht beleid van club en geldschieter.

Van Wijland is nauw betrokken bij ZVH. Hij moedigt de fans aan tot spreekkoren die de sponsornaam luid en duidelijk vermelden. De opkomst valt hem niet tegen. En de komst van de televisiecamera's maakt het kwartfinale-duel van het toernooi der bekerwinnaars tot een lucratieve onderneming. “Voor onze naamsbekendheid is dit perfect.” Ten behoeve van de televisiekijker werd vooraf een speciale vloer aangelegd. “Anders krijg je van die wilde lijnen. Je moet een sport die op het eerste gezicht niet zo in de picture staat gewoon een beetje opwaarderen.”

Rentokil is sinds 1987 hoofdsponsor. De twee ton die het schoonmaakbedrijf jaarlijks in de volleybalclub stopt, is volgens Van Wijland “te verwaarlozen” op een begroting van honderd miljoen gulden. Het gaat om de naamsbekendheid, kennis van het produkt is bijzaak.

Hij verwijst naar manager Cees Nobel, de grote man achter het succes van ZVH. Zonder sponsor bereikte de club de hoogste afdeling. Daarna ging het alleen maar beter. Alleen het Apeldoornse Dynamo is sterker, alle andere Nederlandse clubs leggen het af tegen de trots van Zevenhuizen. Als enige club kwalificeerde ZVH zich voor de kwartfinales van een Europa-Cuptoernooi. Extra interessant voor Rentokil, dat gevestigd is in 38 landen.

Cees Nobel is een plaatselijke verzekeringsman die zijn vrije tijd vult met ZVH. Hij bemoeit zich met allerlei zaken. De ontvangst van de tegenstanders, de ballenjongens. Zelfs een volle prullenbak ontgaat hem niet. Zijn zoon Pieter is tegenwoordig wisselspeler van het eerste team. Aan het net is hij van grote waarde, vaak wordt hij voor een slagenwisseling ingezet.

De spelers van AS Cannes keken volgens Cees Nobel hun ogen uit bij zoveel pittoreske charme. De drie Franse internationals, de twee toppers uit Kameroen en die ene verdwaalde Tsjech. Ze worden vriendelijk uitgefloten door het publiek in Zevenhuizen. Geen heetgebakerde taferelen zoals ze die in Zuid-Europa gewend zijn. De verwensingen beperken zich tot 'Paturain, Boursin en Michelin'.

Een bescheiden vocabulaire van een zeer fanatieke supporter. De blosjes op zijn wangen verraden veel buitenlucht. Tuinbouw is de grootste bron van inkomsten in Zevenhuizen. Cannes is een filmstad, een mondaine badplaats ook. Volgende week moet ZVH in Cannes met 3-0 winnen om zich alsnog te plaatsen voor de finalepoule. Een schier onmogelijke opgave, volgens de speaker. Dat zijn club vorig seizoen na een 3-0 thuisnederlaag tegen het Portugese Sporting toch nog de volgende bereikte, dat is een nauwelijks te evenaren prestatie.

    • Jaap Bloembergen