Nederlands bedrijf met heel nieuw type motor

WETENSCHAP & ONDERWIJSPAG.1VRIJE-ZUIGERMOTOR

BREDA, 30 DEC. Een Nederlands ingenieursbureau is erin geslaagd een dieselmotor te bouwen die volgens een heel ander principe werkt dan de bestaande motoren. De nieuwe "vrije-zuigermotor' is eenvoudiger van constructie en veel kleiner dan het type motor dat hij vervangen kan en gebruikt aanmerkelijk minder brandstof. Volvo en Daf Bus tonen zich enthousiast over het nieuwe ontwerp.

Vier jaar geleden wist ingenieursbureau Innas in Breda al met een eerste prototype van het "vrije-zuiger aggregaat', dat geen draaiende delen bezit, aan te tonen dat het idee levensvatbaar was. In de afgelopen jaren is men erin geslaagd een aanmerkelijk verbeterd prototype te produceren en te bewijzendat de machine minder brandstof verbruikt.

In de nieuwe machine is de zuiger van de dieselmotor niet langer via een drijfstang verbonden met een krukas plus vliegwiel vanwaar de vermogensafname plaatsheeft, maar beweegt hij geheel vrij in een lange, aangepaste cilinder. De onderkant van de steelvormig verlengde zuiger werkt daarbij als zuiger in een hydraulische pomp die met zijn oliedruk een hydromotor kan aandrijven.

Zo'n dieselhydraulische aandrijving is algemeen in heftrucks, laadschoppen ("shovels') en andere "mobiele werktuigen' en bovendien aantrekkelijk voor stadsbussen.

In de bestaande dieselhydraulische aggregaten is zowel de dieselmotor als de hydraulische pomp uitgerust met gewone drijfstangen en krukassen. De krukas van de dieselmotor drijft daarbij de krukas van de pomp aan. In de nieuwe machine ontbreekt deze mechanische tussenstap. Dat, en een betere verbranding in het dieselgedeelte, verklaart het hogere totaalrendement, dat volgens recente metingen op 45 procent ligt en volgens Innas nog verder kan worden verbeterd. Bij de bekende aggregaten ligt het rendement op 36 procent .

Belangstelling voor vrije-zuigermotoren gaat terug tot ver voor de oorlog, maar verwezenlijking van ontwerpen liep meestal stuk op de onbestuurbare zuiger. Besturingselektronica, moderne sensoren en de beschikbaarheid van elektronisch te sturen snelle hydraulische kleppen hebben dit probleem nu opgelost.

Daf Bus in Eindhoven is opgetogen over de nieuwe vinding. “Als ook de betrouwbaarheid van de motor is bewezen, dan zouden wij hem zeker graag aanbrengen in stadsbussen, vooropgesteld dat hij in produktie wordt genomen.”

Volvo Flygmotor, regelmatig te gast in Breda, heeft Innas samenwerking aangeboden en stelt faciliteiten beschikbaar voor het testen van de motor in de Volvo Cumulo-stadsbussen die remenergie opslaan.