MARIO CONDE; Dynamische yup

MADRID, 30 DEC. Mario Conde, de 44-jarige, dynamische Spaanse yup die het tot directievoorzitter van de Banesto-bank had gebracht, is in ongenade gevallen. Niet alleen bij zijn eigen raad van bestuur die hem ontsloeg, maar ook bij de Spaanse pers die hem lang op handen had gedragen.

“Het doek valt voor het Conde-tijdperk” kopte de zakenkrant Cinco Dias gisteren, en het dagblad Diario 16 schreef dat Conde door een “aardbeving is getroffen”. Conde, zes jaar lang de sterke man van de Spaanse bankwereld, sneuvelde omdat hij verantwoordelijk wordt gehouden voor het verlies van de Banesta-bank van omgerekend 5,4 miljard gulden.

Conde, de perfect geklede manager met zijn jeugdige imago, werd in zakenkringen beschouwd als een gehaaid ondernemer en het symbool van Spanjes dynamische streven naar modernisering. Gisteren verloor hij niet alleen zijn toppositie bij Banesta, maar hij kan voorlopig ook zijn politieke ambities vergeten. De politici in Madrid hadden Conde al eerder zwaar gekritiseerd toen hij te kennen gaf belangstelling te hebben voor de functie van premier of oppositieleider.

Conde werd in 1987 beloond met het bestuursvoorzitterschap van Banesto, waarin hij zelf aandelen had, nadat hij een poging tot vijandige overname door de Banco de Bolbao wist te verijdelen. Maar binnen de behoudende bankwereld was deze sluwe financier die zichzelf had opgewerkt tot miljonair met belangen in antibiotica-bedrijven, niet echt populair. De oudere generatie bankiers ergerde zich aan het alternatieve gedrag met show-elementen, van de man die al op jeugdige leeftijd de top bij Banesto had bereikt. Vooral op de veelvuldige publikaties met foto's van Conde met zijn gladde, gepommeerde kapsel in de roddelbladen wekte hun afgrijzen.

Ook bij financiële analisten oogstte Conde geen algemene waardering. Wel werd hij gezien als een taaie onderhandelaar, maar Banesto heeft daarvan onvoldoende geprofiteerd, vooral omdat in 1988 een voorgenomen fusie met de kapitaalkrachtige Banco Central mislukte. Anderen menen dat Condes beleid en ideeën wel goed waren, maar dat de positie van Banesto de laatste jaren sterk is verslechterd door allerlei tegenslagen. De bank heeft onder Condes leiding getracht een imperium te bouwen dat niet alleen bestond uit industriële holdings, maar ook belangen in mediaconcerns omvatte zoals het Spaanse tv-statio Antenne 3.

Condes gevoeligheid voor publiciteit sprak ook uit de sponsoring van sportteams, zoals de wielerploeg met de drievoudige winnaar van de Tour de France Miguel Indurain, wat Banesta 28 miljoen gulden in een periode van twee jaar kostte. Ook was Banesta zakelijk betrokken bij de voetbalclub Real Madrid, de basketbalverenigingen Real Madrid, Barcelona, Joventud en Estudiantes en indirect bij de auto- en motorsport.