Consument toont hersteld vertrouwen

DEN HAAG, 28 DEC. Tussen Sinterklaas en Kerstmis hebben de Nederlandse consumenten zo'n 9 miljard gulden in de winkels besteed, vooral aan duurdere artikelen en kostbare cadeaus. De detailhandel verwacht over het hele jaar een stijging van de omzet met twee procent te boeken, zegt het Nederlands Christelijk Ondernemersverbond (NCOV) na een peiling onder zijn leden.

Of de winstmarges ook zijn gestegen, kunnen de marktdeskundigen nog niet zeggen. Maar belangrijker voor de sector is wellicht dat de consument wat meer vertrouwen lijkt te hebben in het herstel van de economie.

Bijna één op de twee huishoudens schaft kerstcadeaus aan, per Nederlander is de besteding voor een kerstgeschenk gemiddeld 140 gulden. Dat bedrag is niet hoger dan vorig jaar, wel wordt meer uitgegeven dan met Sinterklaas. “De consument is niet echt bedeesd, dit jaar is duidelijk gebleken dat de uitgaven naar luxe artikelen gaan en niet naar onze branche”, zegt secretaris drs. A.J.M. Zwitserlood van de Vereniging Bloemist Winkeliers. “Ik verwacht dat de omzet in onze sector in december vergeleken met vorig jaar een lichte min zal vertonen en over heel 1993 zo'n 10 tot 15 procent lager zal uitvallen.”

Bij de juweliers- en uurwerkenwinkels, de textielbranche en de audio- en videosector heerst daarentegen grote tevredenheid. “Met name de verkopen van duurdere artikelen voldoen aan alle verwachtingen”, zegt een woordvoerder van de juweliers. “Behalve voor sieraden was er met de kerst een toenemende belangstelling voor gebruikszilver. De mooie gedekte tafel komt terug, inclusief kandelars en zilveren onderborden.” De gemiddelde prijs voor een gouden sieraad is 250 gulden, maar diamanten sieraden met een gemiddelde waarde van 750 gulden zijn zelfs “bijzonder veel verkocht”. Met toenemende verkopen van sjieke herenkleding is ook de gouden manchetknoop terug van weggeweest.

Niet bekend

Algemeen secretaris drs. Th.L. Volkeri van de ondernemersvereniging voor het brood- en banketbakkersbedrijf is deze week met zijn hoofd meer bij de bakkers die in het Zuiden door de watersnood zijn gedupeerd, en bij een solidariteitsactie om hun hulp te bieden. Maar de vakgenoten die hun winkels droog wisten te houden zijn “redelijk tevreden” over hun omzet in december, weet hij.

Ook bij de organisatie van drogisten en parfumeriewinkels heerst tevredenheid. Voor een aantal leden zijn de kerstverkopen heel goed verlopen, zegt een woordvoerder. De hevige regenval van begin vorige week zorgde voor magere verkopen, maar die werden op donderdag en vrijdag voor de kerst ruimschoots ingehaald, met een fors aandeel geschenken.

De Nederlandse boekverkopersbond meldt een goede afzet in de decembermaand, vooral in het tweede deel. Vergeleken bij vorig jaar wordt een stijging verwacht. De consument schafte vooral literatuur en kinderboeken als kerstcadeaus aan, en net als in andere branches leverde dat veel verkopen in het duurdere segment op: Mulisch met Op zoek naar de hemel, het nieuwste boek van Van Kooten en De Bie is zeer populair evenals Heren van de thee van Hella Haasse. Verder werden Nooteboom, Bernlef, Möring en Margriet de Moor goed verkocht.

Het NCOV schat de jaaromzet van de hele detailhandel over 1993 op 115 miljard gulden, waarbij de maand december goed was voor ruim 13 miljard. Traditioneel is de omzet in december 25 procent hoger dan in de overige maanden. Van die hogere omzet profiteren meestal vooral de juweliers, slijterijen, poeliers, drogisterijen, winkels voor luxe huishoudelijke artikelen, kledingzaken en bloemisten. Deze maand waren geschenken als elektronische apparaten, kleding, glaswerk, koopvideo's, laaggeprijsde cd's, spelletjes en dure parfums populair, zegt het NCOV. Voor het kerstdiner heeft de consument zich behalve op de traditionele vlees- en visgerechten geconcentreerd op produkten als ragout, duurdere wijnen, champagne en zelfs kaviaar.