Vrachtauto's mogen op deel Duitse snelwegen niet meer inhalen

ROTTERDAM, 28 dec. Vrachtwagens mogen sinds gisteren niet meer inhalen op een aantal snelwegen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het verbod geldt voor de A61 (Venlo-Koblenz), de A43 (Münster-Recklinghausen) en de A1 (Bremen-Keulen). De maatregel is ingesteld om het grote aantal verkeersongelukken op deze wegen te beperken.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), met 7.000 leden de grootste werkgeversorganisatie in het wegtransport, verwacht geen concurrentieverlies omdat de maatregel voor alle vrachtwagens geldt. Woordvoerder H. Koeleman denkt wel dat er veel tijd verloren zal gaan wanneer vrachtwagens “langzaam rijdende voertuigen zoals caravans niet meer mogen inhalen op de voor het Nederlandse wegtransport zo belangrijke Duitse wegen”. Of het tijdverlies tot een verminderde omzet zal leiden, kan de organisatie nog niet zeggen.

De organisatie vindt het verbod “begrijpelijk” wanneer het over specifieke trajecten gaat die bekend staan als onveilig. Een algemeen inhaalverbod voor vrachtwagens acht TLN niet wenselijk. Dit zou de verkeersveiligheid zelfs in gevaar brengen omdat er opstoppingen kunnen onstaan wanneer een colonne vrachtwagens moet in- en uitvoegen.

Het Nederlandse ministerie van verkeer en waterstaat heeft twee jaar geleden onderzoek gedaan naar het effect van een inhaalverbod voor vrachtwagens. Hieruit bleek geen duidelijk voor- of nadeel. Minister Maij-Weggen wil in 1995 een nieuw onderzoek. Het gaat dan vooral om onderzoek naar de vraag welke trajecten voor een inhaalverbod in aanmerking zouden komen. Een motie van het Kamerlid Roosen-Van Pelt (CDA) om een inhaalverbod in te stellen op vierbaanswegen in Nederland haalde het vorige maand niet.

TLN wil dat er op de betreffende trajecten in Duitsland streng gecontroleerd wordt op naleving van de minimumsnelheid om tijdverlies zo veel mogelijk te beperken. In januari 1995 treedt de Europese richtlijn in werking over een verplichte snelheidsbegrenzer voor vrachtwagens. Voor alle vrachtwagens in de Europese Unie geldt dan een bovengrens van 85 kilometer per uur. Nu is dat voor veel landen verschillend.