Publiek stroomt toe naar twaalfde basketbalweek

HAARLEM, 28 DEC. Met vuurwerk, een live gezongen meezinger door een lokale grootheid en danspasjes van de 'All American' Luvabulls, de cheerleaders met de tandpasta-glimlach van NBA-kampioen Chicago Bulls, is gisteravond de twaalfde Haarlemse Basketbalweek begonnen. Uiteraard werd er ook gebasketbald. Twee Nederlandse clubs, landskampioen EBBC Den Bosch en bekerhouder Den Helder, kwamen zonder sportief succes voor bijna 3.000 toeschouwers in actie. De Bosschenaren moesten hun meerdere erkennen in Olympic Antibes uit Frankrijk (96-80), het Kroatische BC Zagreb was te sterk voor de Noordhollanders (67-63).

Het is de combinatie van amusement en sport die de Haarlemse week al twaalf jaar lang tot een doorslaand succes maakt. Want dat ook deze editie succesvol zal worden afgesloten, is een gegeven dat Frank Voskuilen, sinds de eerste basketbalweek in 1982 voorzitter van het organisatiecomité, al wist vóór gisteravond de eerste sprongbal omhoog werd gegooid. Zo werden bijvoorbeeld in de voorverkoop al 500 passe-partouts verkocht. Een aantal dat door de grote vraag veel hoger had kunnen liggen, maar Voskuilen besloot bewust niet meer van deze toegangsbewijzen beschikbaar te stellen. Omdat hij uit ervaring weet dat het publiek toch wel zal toestromen en dagkaarten uiteindelijk meer inkomsten genereren dan de gereduceerde passe-partouts. Vooral ook nu wordt gespeeld in een nieuwe hal, het Extran Sport Centre, waar circa 800 toeschouwers meer in kunnen dan de inmiddels afgebroken Kennemer Sporthal die plaats bood aan 3.200 mensen.

Toch blijft het vreemd, die grote belangstelling voor een evenement waar een sport centraal staat die de rest van het jaar, op de play-offs om het landskampioenschap na, in eigen land nauwelijks publiek trekt. En waar sponsors evenmin staan te springen om hun naam aan een club te verbinden. Maar Voskuilen meent dat er al enkele jaren, zowel bij het publiek als geldschieters, juist een groeiende belangstelling bestaat voor kortstondige sportevenementen. “Lekker overzichtelijk en snelle beslissingen. Binnen een week weet immers iedereen wie de winnaar is.”

Daar komt bij dat tussen kerst en Nieuwjaar nauwelijks andere sportevenementen worden georganiseerd. Zo ligt de betaald voetbalcompetitie stil. Omdat de televisie-uitzendingen van Studio Sport en het Sportjournaal wel gewoon doorgaan, is de basketbalweek verzekerd van uitgebreide 'coverage'. Tot groot genoegen met name van de sponsors, die dit jaar gezamenlijk circa vijf ton in de week stoppen. Een bedrag waar de meeste penningmeesters van de clubs in de eredivisie alleen maar van kunnen dromen. Verder zal, meent Voskuilen, het feit dat steeds meer landgenoten meer vrije tijd krijgen - vooral rond deze tijd van het jaar - de publieke belangstelling voor de week “zeer zeker” geen kwaad doen.

Maar uiteraard beseft Voskuilen dat de voornaamste publiekstrekker het basketbal zelf is. Gespeeld op een niveau dat in Nederland gewoonlijk niet wordt vertoond. Door internationale topteams als de nationale ploeg van (toen nog) Joegoslavië en Zalgiris-Kaunas (Litouwen, toen nog de Sovjet-Unie). Dit jaar moet de Spaanse en Europese topper Joventut Badalona de smaakmaker worden. Hoewel eigenlijk veel te duur voor de week (de club vroeg een startgeld van circa 75.000 gulden), wist Voskuilen Badalona toch op de deelnemerslijst te krijgen. Door de televisierechten buiten Nederland af te staan aan Dorna zorgt dit Spaanse televisieproduktiebedrijf er als tegenprestatie namelijk voor dat Joventut naar Haarlem komt. Dat zal overigens pas eind van deze week zijn, want als geplaatst team komen de Spanjaarden vrijdag voor het eerst in actie.

De Luvabulls waren er in hun minirokjes gisteren al. Voor het derde jaar in successie. Dat leidde niet zoals voorheen tot een zee van flitslichten of een vanaf de tribunes massaal gescandeerd 'time-out', de spelonderbrekingen waarin de dansmariekes hun kunsten regelmatig laten zien. Hoewel er met name de laatste jaren regelmatig kritiek is geweest op dit soort randactiviteiten, bepalen ze mede het succes van de Haarlemse week. “Het is meer dan sport”, meent een toeschouwer voor wie deze twaalfde editie zijn zevende is. “Het is gewoon een lekker gezellig avondje uit”, zegt zijn vrouw die hem al die keren heeft vergezeld.

Met zulke trouwe bezoekers is het nauwelijks verwonderlijk dat Voskuilen, in het dagelijks leven directeur van een basisschool, nu al met stelligheid durft te beweren dat ook de dertiende basketbalweek een succes zal worden. “En die daarna ook.”