Van Nelle stopt cadeausysteem met gratis spaarzegels

ROTTERDAM, 27 DEC. Na een traditie van ruim zeventig jaar heeft de Rotterdamse koffie- en theeproducent Van Nelle besloten vanaf april volgend jaar geen gratis waardepunten meer af te drukken op zijn pakken koffie en thee.

Van Nelle kreeg nationale bekendheid met zijn boekjes over kabouter Piggelmee en zijn veeleisende vrouwtje, die te verkrijgen waren in ruil voor de spaarzegels.

Reden om te stoppen is volgens Van Nelle, dat tegenwoordig deel uitmaakt van het voedingsconcern Sara Lee/DE (Douwe Egberts), de sterk tanende belangstelling van consumenten voor de spaaractie. “Vroeger kregen we enkele duizenden bestellingen per week binnen, terwijl dat niveau de laatste paar jaar niet boven de twee- tot driehonderd orders uitkomt”, aldus een woordvoerder. Waarom de interesse zo is teruggelopen, kan de onderneming niet goed verklaren. Volgens de woordvoerder is er geen sprake van dat deze trend samen zou hangen met een afnemende omzet van Van Nelle-produkten.

Van Nelle vreest niet dat consumenten zullen overstappen op de produkten van Douwe Egberts, die wel gratis punten blijven opleveren. “Bij ons werkte het systeem gewoon niet goed meer en dus zijn we op zoek gegaan naar andere promotiemogelijkheden”, aldus de woordvoerder.

Een vergelijking met Shell, dat na het afschaffen van de gratis spaarzegels procenten marktaandeel verloor en na drie maanden van dat besluit terugkwam, wil de woordvoerder van Van Nelle niet maken: “Zij wilden kosten besparen, terwijl wij gewoon de belangstelling zagen inzakken.”

Van Nelle begon de zegelactie in 1921. Miljoenen consumenten van koffie en thee hebben de afgelopen zeventig jaar de bonnen uitgeknipt, bewaard en ingeruild voor boeken, koffiepotten, theeserviezen. Generaties groeiden op met de avonturen van kabouter Piggelmee, die samen met zijn vrouwtje in een omgekeerde pot aan het strand woonde. Behalve de boekjes zijn ook de bijeengespaarde serviezen - waarvoor Van Nelle vaak bekende ontwerpers opdrachten verstrekte - in veel Nederlandse huisgezinnen nog te vinden.

De Rotterdamse onderneming is niet van plan volledig met spaaracties te stoppen. In plaats van het huidige zegelsysteem wil Van Nelle vanaf volgend jaar de consument met kortstondige promotionele acties bestoken, waarbij in een bepaalde periode bijvoorbeeld cadeaus worden verstrekt in ruil voor uitgeknipte streepjescodes. Wie op dit moment voorraden oude zegels in huis heeft, mag nog cadeaus uit de geschenkengids uitzoeken. De zegels zullen met ingang van april 1994 van de verpakkingen verdwijnen, maar ze kunnen nog tot 1 januari 1995 worden ingewisseld.