Dode na botsing van trein met auto nabij Zaandam

ZAANSTAD, 27 DEC. Bij een botsing tussen een personenwagen en een trein bij station Zaandam is vrijdagavond één treinpassagier om het leven gekomen en raakten elf mensen gewond. Drie wagons onspoorden. Minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) wil dat de Spoorwegongevallenraad een onderzoek instelt.

De trein met naar schatting honderd reizigers vertrok om negen uur van station Zaandam naar Enkhuizen. Hij omvatte een duwende locomotief en vier dubbeldeks wagons. Op korte afstand van het station werd de trein op de overgang met de provinciale weg Zaanstad-Alkmaar aangereden door de auto. Volgens getuigen passeerde het voertuig met hoge snelheid via de linker rijstrook drie auto's die voor de spoorbomen wachtten. De bestuurder zou pas op enkele meters vóór de overgang krachtig hebben geremd. Zijn auto gleed onder de spoorbomen door en schoof onder de eerste wagon, die ontspoorde.

Volgens de Nederlandse Spoorwegen had de trein op dat moment een snelheid van 60 à 70 kilometer per uur. De massa van de rijdende trein drukte vervolgens twee rijtuigen uit de rails. Het eerste rijtuig draaide bijna 180 graden en ramde in de draai de pijler van een viaduct. De tweede wagon boorde zich aan de overzijde van een bermsloot in een dijk, vlak boven een hogedrukleiding voor aardgas. Het derde rijtuig kwam gekanteld boven de rails te hangen. Het laatste treinstel en de locomotief kwamen gedeeltelijk naast de rails te staan.

Door het ongeluk kwam een 45-jarige man uit Purmerend om het leven. Eén reizigster verkeert nog in levensgevaar. De NS hebben zaterdag en zondag de wrakstukken verwijderd. De 55-jarige automobilist moest zwaargewond uit zijn voertuig worden gezaagd. De politie zal een strafrechtelijk onderzoek naar de man instellen.

Verkeer en waterstaat wil dat het onderzoek zich in de eerste plaats richt op de veiligheid van de spoorovergang. Dit jaar waren er al vijf ongevallen bij overgangen. Volgens treinkenner H. Ypma moet echter ook de veiligheid van duw-trek combinaties kritisch bekeken worden. “Als een wagon ontspoort en de locomotief blijft in de rails, blijft die enorme massa de wagons voortduwen. Aanrijdingen hebben vaak zeer ernstige gevolgen als de locomtief zich aan de achterkant bevindt.” Volgens een woordvoerder van de NS zijn er geen aanwijzingen dat dit soort treinen een groter veiligheidsrisico met zich meebrengen.