Koeriersdienst per fiets uit stadsvriendelijkheid

AMSTERDAM, 24 DEC. Als reclamestunt rijdt de Amsterdamse stichting Fietsdienst deze week als kerstman rond. In de stadsdelen Centrum, Zuid en de Pijp gaat een jaar na de oprichting van de Stichting Fietsdienst vijftien procent van alle koerierszendingen per fiets. Dat moet volgend jaar zestig procent zijn.

Toen de gemeente twee jaar geleden in een referendum de steun peilde voor het beperken van het verkeer in de binnenstad stemde Onno van Rooij, voorzitter van de Fietsdienst, tegen. Zijn geweten liet hem echter niet met rust: hij had behoefte iets te doen tegen de verkeersoverlast in de stad. Van Rooij richtte de Stichting Fietsdienst op, de gemeente Amsterdam steunde het plan.

De Fietsdienst begon met drie fietsen en gemiddeld vijftig zendingen per dag. “Nu verrichten we dagelijks gemiddeld honderdtwintig diensten, vertelt van Rooij.” Hij wijst naar buiten, waar vier of vijf kleurige fietsen klaar staan. De fietsers zijn gemiddeld vijfentwintig jaar, een stuk ouder dan de zestien, zeventienjarige bromfietskoeriers. Ook uit stadsvriendelijkheid: “Ze kunnen zich beter beheersen in het verkeer. “Drie van de vierentwintig fietsers hebben een afgeronde universitaire opleiding, allemaal waren ze langere tijd werkloos. “Het anti-Shelltype”, karakteriseert Van Rooij de gemiddelde medewerker. De loonkosten zijn hoger, de arbeidsproductiviteit is lager op de fiets.

De Fietsdienst houdt de prijzen concurrerend door sponsoring en ongeveer een kwart miljoen subsidies in het eerste jaar van de gemeente en het rijk, ruim de helft van de omzet. De subsidies zijn toegekend voor in elk geval drie jaar. Liefst is de Fietsdienst daarna kostendekkend, maar de gemeente blijft eventuele verliezen dekken.