Hasj verdwijnt spoorloos onder neus politie

Onder het wakend oog van de politie verdween deze zomer naar schatting 4.000 kilo hasj, met een waarde van veertien miljoen gulden. Een volgauto van de politie raakte een vrachtwagen die uit Spanje kwam kwijt.

AMSTERDAM, 24 DEC. De zaak kwam aan het rollen toen in mei 1992 in Madrid drie Nederlanders werden aangehouden, nadat de Spaanse politie door Nederlandse collega's was getipt. In hun koeltransportwagen werd volgens het proces verbaal 1.300 kilo hasj gevonden en 'in de directe omgeving' nog eens 2.000 kilo. De drie werden gearresteerd. De vrachtwagen bleek op naam te staan van een 34-jarige transportondernemer uit Hilversum.

Vanaf mei '92 tot augustus '93 heeft de Amsterdamse politie deze transportondernemer in de gaten gehouden. Evenals de man van wie hij zijn opdrachten kreeg, een 34-jarige groothandelaar in planten en bloemen met vestigingen in Amsterdam en Aalsmeer. Beiden worden ervan verdacht leiding te hebben gegeven aan een criminele organisatie die in hasj handelde. De groothandelaar zegt zijn opdrachten om hasj op te halen te hebben gekregen van een zekere 'Ahmed', een in Nederland verblijvende Marokkaan.

Uit het politie-onderzoek is gebleken dat de uit een tiental personen bestaande bende elke maand 2.000 tot 2.500 kilo hasj naar Nederland haalde. De hasj kwam uit Marokko en werd in Vigo, bij de Spaans-Portugese grens, ingeladen en naar Nederland gereden.

De bestuurder van de laatste partij is een 47-jarige ex-touringcarchauffeur uit Valkenswaard. Hij zat in de WAO en kluste er naar eigen zeggen 'zwart' bij. De chauffeur was daarom zo geschikt voor dit werk, omdat hij zei alle binnenweggetjes door Spanje en Frankrijk te kennen, zodat tolwegen konden worden vermeden. De transportondernemer had hem anderhalve ton in het vooruitzicht gesteld bij aflevering van de lading, eind juli dit jaar. Maar zover zou het niet komen.

Uit afgeluisterde telefoongesprekken kende de politie de route van de transporten. “Het voertuig”, zo registreert de politie in het proces verbaal, “is volgens planning gereden naar het wegrestaurant De Lucht bij Den Bosch.” Een observatie-team van de politie wachtte het transport daar op. Terwijl ze dat deden zagen ze laat op de avond ook een rode Opel Astra arriveren. Er stapten een paar mannen uit die in de vrachtwagen klommen. Even later reed de vrachtwagen de A-16 op, gevolgd door de Astra. Daarachter de volgauto van de politie. Ter hoogte van de afslag Hendrik Ido Ambacht, in de buurt van Dordrecht verloor de politie de auto's uit het zicht.

Later, na zijn arrestatie, kwam de ex-touringcarchauffeur met een lezing die niet overeenkomt met wat de politie heeft gezien, althans tot het moment dat ze de vrachtwagen kwijt raakten.

Op het parkeerterrein van De Lucht bij Den Bosch zou de chauffeur naar eigen zeggen zijn aangevallen door een man die hem traangas in het gezicht spoot. Hij had deze belager van zich af weten te schudden en was teruggereden naar de Belgische grens. Daar zou hij bij de grensovergang Hazeldonk voor een tweede maal zijn overvallen. Onbekenden zouden hem hebben mishandeld en hem hebben gedwongen zes slaappillen in te nemen. Uren later ontwaakte hij bij de Afsluitdijk in Friesland in een lege vrachtwagen. “De laatste partij hasj is niet op de plaats van bestemming gekomen”, schrijft de politie neutraal in het omvangrijke proces verbaal van deze zaak.

Na het verdwijnen van de hasj zou opdrachtgever 'Ahmed' - een tot nu toe onbekend gebleven Marokkaan - hebben getracht een aantal betrokkenen onder druk te zetten. Allereerst werd de transportondernemer mishandeld. Twee mannen, die zeiden door 'Ahmed' te zijn gestuurd, sloegen en bedreigden de Hilversummer in zijn loods. Zo dreigden ze hem met een blikschaar een pink af te knippen. Maar de transportondernemer wist de twee er uiteindelijk van te overtuigen dat hij onschuldig was.

De volgende dag lokten diezelfde twee de chauffeur van het verdwenen transport naar de loods van de transportondernemer. Een paar dagen later werd de ex-touringcarbestuurder door de politie gearresteerd. Hij wilde niets zeggen over wat er in de loods was gebeurd. De transportondernemer en zijn directe kompaan, de groothandelaar in bloemen hebben verklaard dat de chauffeur in de loods met een handboei aan een werkbank werd gebonden. “Zijn rechterhand werd in een bankschroef gezet”, aldus een getuigeverklaring. Vervolgens werd een hete soldeerbout tegen zijn in de bankschroef geklemde hand gehouden. De chauffeur herhaalde dat hij was overvallen en niet wist wie de partij hasj had 'geript'.

De twee 'ondervragers' zijn door de politie heimelijk gefotografeerd in de restauratie van het Amstelstation, kort voor de mishandeling van de chauffeur. Het bleken de in Djakarta geboren 42-jarige Cliff K. en een Nederlander te zijn, 'John B.' Zij zijn niet aangehouden. Ook de Marokkaanse opdrachtgever van de bloemen-groothandelaar is wel gefotografeerd, maar niet aangehouden.

In verband met deze zaak zijn wel tien verdachten in leeftijd 29 tot 47 jaar uit Amsterdam, Hilversum, Valkenswaard, Wijk bij Duurstede en Nieuw Vennep gearresteerd. Zij zullen waarschijnlijk volgend jaar voor de rechtbank van Amsterdam moeten voorkomen.