Grote orders voor werven van Begemann

ROTTERDAM, 24 DEC. Twee bedrijven van de Koninklijke Begemann Groep, Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) en Boelwerf Vlaanderen in Antwerpen, hebben bij elkaar voor ruim een half miljard gulden aan opdrachten binnengehaald.

Boelwerf gaat voor ongeveer 400 miljoen gulden twee shuttle-tankers bouwen voor een Britse reder. RDM heeft een opdracht van Defensie gekregen voor het groot onderhoud van 137 houwitsers van de Landmacht.

Op de order voor Boelwerf kan dit bedrijf, deze zomer door Begemann van de ondergang gered, ongeveer vijftien maanden volledig draaien. De twee tankers worden midden 1996 afgeleverd aan de opdrachtgever, de Londense rederij MAATS. Het gaat om twee schepen van 228 meter lengte en 41 meter breedte, de diepgang beloopt ruim 21 meter en de snelheid zal 14,5 knoop bedragen. Het laadvermogen van de tankers, die worden uitgerust van het laden van ruwe olie op zee, is 110.000 ton. De schepen worden voorzien van een speciale installatie op de boeg en beschikken verder over een dynamisch positioneringssysteem waarbij ze ook in slecht weer hun exacte positie kunnen behouden.

In het ontwerp van de schepen zijn de zware eisen verwerkt die nodig zijn voor offshore-activiteiten op de Noordzee. De tankers krijgen een dubbele romp en twee motoren ter bevordering van de veiligheid.

Met de opdracht voor RDM is een bedrag van 106 miljoen gulden gemoeid. De RDM-directie spreekt van een “omvangrijke order” die “zeer belangrijk” is voor het bedrijf en RDM 500.000 manuren werk verschaft. Gisteren is het contract tussen de Landmacht en RDM ondertekend.

Het basisonderhoud zal de technische en operationele prestaties van de houwitsers belangrijk verbeteren, aldus de RDM, en maakt het mogelijk in de tien jaar volgend op dit werk te volstaan met 'regulier en preventief' onderhoud. Volgens een brief van staatssecretaris Frinking aan de Tweede Kamer worden bij het basisonderhoud behalve 'preventief en correctief onderhoud' ook een aantal technische verbeteringen aangebracht, naar Amerikaanse normen. Een aantal onderdelen, zoals de dieselmotor, de transmissie, de torendraaiinrichting, schokdempers, kachels, ventilator, startmotor, compressoren en delen van het hydraulisch systeem vertoont slijtage en corrosie. Ze worden vervangen of gerepareerd. Het betreft 84 houwitsers van het type M-109A2 van het bouwjaar 1968 en 38 nieuwere exemplaren van het type M-109A3 uit de periode 1979-1983. Bovendien krijgen zes onderstellen van houwitsers voor de rij-opleiding en drie houwitsers voor de opleiding van onderhoudspersoneel een grote beurt.

Eerder kreeg het bedrijf opdrachten voor modificatie van houwitsers uit Nederland, Noorwegen, Denemarken, Canada en Brazilië.

RDM reviseert, moderniseert en doet onderhoud aan landmachtmaterieel zoals houwitsers, tanks, AMX-personeelsvoertuigen en luchtafweergeschut. Het bedrijf heeft programma's ontwikkeld voor de modificatie van verschillende typen houwitsers en legervoertuigen. Het Rotterdamse bedrijf verwacht de komende jaren een stijging van de vraag naar revisie en modificatie van landmachtsystemen, vooral vanuit het buitenland.