Overstromingen Frankrijk; Treinverkeer in last

PARIJS, 23 DEC. Het treinverkeer tussen Parijs en België en Nederland heeft ernstig te lijden van het hoge water in het noorden van Frankrijk. Op de gewone lijn Parijs-Brussel is geen verkeer mogelijk. De treinlijn bij St Quentin stond vanochtend anderhalve meter onder water. De verbindingen worden in stand gehouden via Amiens. Vertragingen van ten minste anderhalf uur zijn het gevolg. De snelweg via Lille is nog wel open.

Vandaag zou het minder regenen en werd verwacht dat het water in het getroffen noordoosten van Frankrijk zou gaan zakken. Voorlopig is het leven ernstig ontregeld door de overstromingen van de laatste dagen. Eén vrouw in de Franse Ardennen is verdronken in haar eigen huis; zij had evacuatie geweigerd.

In Picardië en verder naar het noorden zijn secundaire wegen onbegaanbaar en dreigen installaties van het nationale elektriciteitsbedrijf onder water te lopen. In Charlesville Mézières kan de stroom ieder moment uitvallen.

De Franse spoorwegen staan nog met de mond vol tanden over het goed afgelopen ongeluk met de TGV Parijs-Valenciennes van twee dagen geleden. Door de enorme wateroverlast was een gat van twintig meter onder de nog gloednieuwe spoorbaan gevallen. De hoge-snelheidstrein is na een wankeling even verder veilig tot stilstand gekomen, ontspoord, maar zonder zijn passagiers meer dan een paar verwondingen te hebben bezorgd.

Hoewel de SNCF trots is op de constructie van de TGV, die dit stabiele railgedrag heeft mogelijk gemaakt, heeft men geen antwoord op de vraag hoe een periode van flinke regen en hoog water al kan leiden tot het wegspoelen van de spoordijk. De trein heeft met 300 kilometer per uur over een diep gat gereden. Critici verwijten de SNCF de lijn naar het noorden te snel te hebben aangelegd. Men heeft de afgelopen jaren 3 kilometer spoor per dag aangelegd. Eerdere nieuwe TGV-lijnen, zoals de Atlantique, vorderden 1,2 kilometer per dag. Het noodweer heeft nu geleid tot een discussie over de degelijkheid van de recente TGV-aanleg.

De situatie in het noorden van Lotharingen wordt rampzalig genoemd. De belangrijkste rivieren zijn ver buiten hun oevers getreden. De Moezel heeft op diverse plaatsen, onder andere in de buitenwijken van Nancy, huizen en gebouwen onder water gezet.

Het lokale verkeer in het Moezel- en Elzas-gebied ligt op veel plaatsen compleet stil. In de stad Sarreguemines kan men zich alleen per boot verplaatsen. In sommige straten staat het water 1.60 meter hoog. Tientallen mensen zijn geëvacueerd. De rivier de Sarre begint zich weer enigszins aan haar oorspronkelijke bedding te houden, maar dat heeft nog geen verlichting in de omgeving gebracht.

Ook elders is de toestand dramatisch. In het departement Meuse zijn tachtig dorpen afgesneden van de buitenwereld. De schade is aanzienlijk. Noodzakelijke voedselaanvoer gebeurt per boot. In de Franse Ardennen is het verkeer ook bijna tot stilstand gekomen.