Nu ook banen weg in de top; Fokker gaat opnieuw fors reorganiseren

AMSTERDAM, 22 DEC. Vliegtuigfabrikant Fokker zal in 1994 voor de derde keer binnen drie jaar “drastisch en ingrijpend” reorganiseren. Volgens bestuursvoorzitter E.J. Nederkoorn zal Fokker “opnieuw scherp en diep moeten snijden in het aantal arbeidsplaatsen”. Nederkoorn schrijft dit in het Fokker-bedrijfsblad.

Hoeveel banen bij nieuwe ingreep op de tocht staan, kan Fokker op dit moment nog niet zeggen. Waarschijnlijk zal daarover pas in februari duidelijkheid zijn. Bestuurder P. van Bers van de Industriebond FNV verwacht dat het zal gaan om enkele honderden tot meer dan 1.000 arbeidsplaatsen.

Bij de saneringsrondes van de afgelopen twee jaar heeft Fokker het personeelsbestand, mede via gedwongen ontslagen, al met 3.600 verminderd tot circa 10.000. Fokker heeft met de bonden, de ondernemingsraad en met de commissarissen (waarin het Duitse moederconcern Dasa de meerderheid uitmaakt) wel afgesproken dat er ditmaal “niet uitsluitend aan de basis maar ook aan de top” zal worden gesneden.

De komende reorganisatie moet volgens de Fokker-topman leiden tot een verlaging van de kostprijs van de vliegtuigen met 30 procent in drie jaar. “Het zal pijn doen, maar in 1995 zal weer winst worden gemaakt en die winst zal structureel zijn. Het wachten op wonderen uit de markt is irreëel en levensgevaarlijk voor het voortbestaan van de onderneming. We moeten nu doorpakken”, zegt Nederkoorn. Dit jaar verwacht Fokker - inclusief voorzieningen voor eerdere reorganisaties - 150 miljoen gulden verlies. Ook 1994 zal nog verliesgevend zijn.

De nieuwe reorganisatie is gebaseerd op aanbevelingen van een 'taskforce' bestaande uit vijf werkgroepen die zich ook door externe adviseurs hebben laten bijstaan. Centraal in de aanbevelingen staat het advies dat Fokker zeer goed moet bekijken of het voordeliger is dingen zelf te doen of taken uit te besteden. Verder zullen vooral de toeleveranciers, zowel intern als extern, onder druk worden gezet om goedkoper te leveren. Deze operatie is uitermate belangrijk omdat de inkomsten van Fokker voor tweederden moeten worden doorgegeven aan toeleveranciers. “De prijzen die wij bereid zijn te betalen liggen aanzienlijk lager dan de huidige”, voorspelt Nederkoorn. Dat geldt zowel voor de vaste partners van de vliegtuigfabriek als voor de andere toeleveranciers. Met twaalf van die leveranciers zal Fokker streven naar partnercontracten waarmee de toeleveranciers in de toekomst zullen gaan delen in het risico en de financiering van strategische onderdelen. Fokker wil zo een deel van het ondernemersrisico, dat nu alleen op zijn eigen schouders drukt, op belangrijke toeleveranciers afwentelen.