L'année dernière à Marienbad (1961). Regie: Alain ...

L'année dernière à Marienbad (1961). Regie: Alain Resnais. Met: Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff. In: Amsterdam, Rialto.

Foto: De faam van Alain Resnais' tweede film, L'année dernière à Marienbad, was in 1961 al problematisch. Niemand kon zich er aan onttrekken dat Resnais en zijn scenarist Alain Robbe-Grillet een totaal nieuw soort film gemaakt hadden. Dat deden hun collega's in de 'nouvelle vague' tegelijkertijd ook, maar waar die juist alle kunstmatigheid en intellectuele ballast de deur uitsmeten, was Marienbad, nog meer dan Resnais' twee jaar oudere debuut Hiroshima, mon amour, een culminatiepunt van woorden, symbolen, labyrinten en herinneringen, kortom meer behorend tot de literaire vernieuwing van Robbe-Grillets 'nouveau roman' dan tot de revolutie volgens Godard, Truffaut, Rohmer en Chabrol. Een enkele criticus, zoals Jan Blokker in het Algemeen Handelsblad, riep meteen al dat de keizer geen kleren aan had, door Marienbad 'eer een mijlpaal dan een levend stuk kunst' te noemen: “Men is ergens aangeland, op een eenzame hoogte die met pijn en kramp en veel cerebrale ballast is bereikt”. In de huidige filmkunst valt Resnais nog het best te vergelijken met Peter Greenaway, die overigens dezelfde cameraman (Sacha Vierny) gebruikt. En de lokatie, in het Tsjechische Marianske Lazne, werd een bedevaartsoord voor cinefielen.