Japanners gaan massaal op reis ondanks de recessie

TOKIO, 22 DEC. Niet afgeschrikt door de sombere economische berichten in de Japanse media, trekken Japanners er de komende dagen massaal op uit. Economische recessie of niet, het recordaantal van 600.000 Japanners vliegt alleen al vanaf Narita, het internationale vliegveld van Tokio, naar vakantiebestemmingen op Hawaii, in Hongkong of Zuid-Korea.

Dat is veertien procent meer dan vorig jaar, zo meldt vandaag het Japan Travel Bureau, waar Japanners doorgaans hun geheel verzorgde vakantiereizen in eigen land of in het buitenland boeken.

De dure yen spoort Japanners natuurlijk aan. Plus extra goedkope vakantie-aanbiedingen om twijfelaars te overreden. Daarbij zijn veel Japanse produkten in het buitenland stukken goedkoper dan in Japan zelf. Driedubbel feest dus. De kunst is dan ook met weinig te vertrekken en met veel weer thuis te komen.

De vakantielanden weten hoe ze de Japanse vakantieganger de service moeten bieden die hij thuis gewoon is. Zo is in Zuid-Korea, waar alleen de ouderen nog Japans kennen door de verplichte assimilatie door de Japanse kolonisator, veel japanstalig. Vorig jaar kwam bijna de helft van de 3,2 miljoen toeristen naar Korea uit Japan.

Dat het recordaantal vakantiegangers in strijd is met het beeld dat de media geven van de Japanse economie, zegt meer over de laatste dan over de eerste. Toen onlangs bekend werd dat in weerwil van de slechtste zomer in veertig jaar de economie in het derde kwartaal was gegroeid en niet was gekrompen, zoals alom werd voorspeld, bleven de Japanse media voortsomberen. En niet alleen zij, Amerikaanse media als Time, Newsweek, Business Week dikten het pessimisme over Japan nog eens flink aan, op hun beurt weer aangehaald door Japanse media.

Weer eenmaal thuis zal de Japanse vakantiereiziger beseffen hoeveel duurder hij in eigen land uit is door het distributie-systeem van kartels, dat hem afzet met gepeperde prijzen.