Voordelen van Japanse 'transplants' gering

WASHINGTON, 21 DEC. De groei van de Japanse autofabrieken in de Verenigde Staten sinds 1982 heeft de Amerikaanse auto-industrie evenveel verzwakt als de import van Japanse auto's en heeft 155.000 banen gekost. Dat staat in een studie van het Amerikaanse particuliere Economic Policy Institute.

Het onderzoeksresultaat is in tegenspraak met de visie van sommige economen die menen dat de Japanse 'transplants' hebben bijgedragen aan een revitalisering van de Amerikaanse auto-industrie door de concurrentieprikkel. Ofschoon de Japanse 'transplants' Amerikaanse werknemers in dienst hebben genomen, zijn tegelijk andere banen vernietigd door het gebruik van een hoger percentage aan geïmporteerde onderdelen dan de 'Grote Drie' Amerikaanse autoproducenten gewend zijn. “Een transplant is een halve import,” aldus de schrijver van het rapport Candace Howes, hoogleraar aan de Notre Dame University.

Volgens het rapport krijgen 'transplants' vaak belastingvoordelen van deelstaten en hebben ze ook andere ingebouwde voordelen boven Ford, Chrysler en General Motors. Zo zijn hun kosten voor gezondheid, pensioen en salarissen lager, omdat het personeel jonger is, meer van het platteland afkomstig en minder georganiseerd in vakbonden. Volgens het rapport laten de Japanse 'transplants' het hoger gekwalificeerde werk grotendeels in Japan zelf uitvoeren.

Howes schat dat de produktie van de Japanse 'transplants' in de VS tot drie miljoen auto's zal stijgen in het midden van de jaren negentig. Het aantal geïmporteerde Japanse auto's ligt al jaren onveranderd op zo'n twee miljoen. Japanse autofabrikanten startten in het begin van de jaren tachtig met de produktie in de VS, deels als gevolg van overeenkomsten met de VS om de export van auto's te beperken. (Reuter)