Order van SAS voor Fokker

ROTTERDAM, 21 DEC. De Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS heeft vijf Fokker-50 toestellen gekocht. Met de order is een bedrag gemoeid van rond de 150 miljoen gulden.

Woordvoerder John Herbert van SAS verklaarde vanmorgen dat de vijf Fokker-toestellen ter vervanging dienen van de Saab 340, een dertigzitter die te klein is geworden voor het steeds intensiever wordende vliegverkeer van SAS op de regionale markt van de Baltische landen.

SAS heeft al 22 Fokker 50-propellertoestellen vliegen en beschikt bovendien over 19 Fokker F28 straalvliegtuigen die binnenkort vervangen worden.

SAS is al jaren een grote klant van de Nederlandse vliegtuigbouwer, die na de verkoop van de vijf Fokker-50 toestellen op een grote vervolgorder aast in Scandinavië.

Het betrekkelijk kleine SAS, dat voor de lange afstand over slechts 14 Boeing 747's beschikt, is voornamelijk georiënteerd op de korte en middenlange afstand. Sectoren die uitstekend geschikt zijn voor de Fokker 50, maar ook voor de Fokker 100 en 70.

Na het mislukken van Alcazar, de beoogde fusie tussen KLM, Swissair, SAS en Austrian Airlines, wil SAS het aantal bestemmingen op de thuismarkt verder uitbreiden. Daartoe moet de vloot zowel worden gestroomlijnd als vernieuwd.

SAS beschikt momenteel over een verouderde vloot van ondermeer 64 DC 9-toestellen, die voor het einde van deze eeuw allemaal vervangen moeten zijn. “De Fokker 70 en Fokker 100 zijn sterke opties om deze toestellen te vervangen”, zegt Herbert.

De SAS-woordvoerder beklemtoont dat het slagen van een mammoetorder voor Fokker in Scandinavië voor de levering van wellicht enkele tientallen straalvliegtuigen vornamelijk afhangt van de vraag of Fokker en SAS het eens kunnen worden over de prijs.

Een grote concurrent voor Fokker in Scandinavië is McDonell Douglas, dat inmiddels al een order van SAS heeft gekregen voor 6 MD 95-toestellen (de grote concurrent van de Fokker 100).

SAS heeft bovendien een optie genomen op nog eens zes van dit type toestellen. Maar de MD 95 wordt in de Verenigde Staten pas in produktie genomen wanneer de Amerikaanse fabrikant voldoende orders voor het nieuwe toestel heeft. Tot nu toe is er nog geen enkele MD 95 geleverd aan SAS. Fokker heeft dan ook goede hoop dat SAS McDonall Douglas zal laten vallen ten gunste van de Fokker 100 en 70. Begin volgend jaar valt daarover een definitieve beslissing.