Oorlogje tussen Amerika en Duitsland

BONN, 21 DEC. Tussen de Amerikaanse en de Duitse regering woedt een oorlogje over de uitvoering van een op 24 september gesloten luchtvaartovereenkomst, die Lufthansa en de Amerikaanse maatschappij United Airlines met ingang van 10 januari '94 hadden willen gaan gebruiken voor het zogenoemde “code-sharing” van hun passagiers. De regering in Bonn heeft de overeenkomst begin deze maand getekend.

“Code-sharing”, een boekingssysteem dat veel dure administratieve rompslomp bij de afhandeling van passagiers overbodig maakt, voorziet erin dat de beide maatschappijen in hun wederzijdse tickets de klanten, ongeacht hun reisschema, behandelen alsof ze één vlucht met één maatschappij maken. Dus, zeg, van München naar Chicago of van Dallas naar Stuttgart. Een voordeel voor de klant is dat hij, ook als rechtstreeks en zonder tussenliggende reisdoelen wordt gevlogen, toch zijn zogeheten extra kwantum vliegmijlen kan “bewaren” voor toekomstige reizen.

Dit idee sluit aan bij het onder (IATA-)maatschappijen bestaande gebruik om reizigers desgewenst anders dergelijke extra mijlen gratis te laten gebruiken voor tussenliggende “stopovers”. Voorbeeld: een zakenman die van München naar Chicago wil, kan dan zonder extra kosten steden als New York, Bosten en/of Washington aandoen.

De voorgenomen “code-sharing” van Lufthansa en United heeft concurrenten als American Airlines en Delta Airlines ertoe gebracht, heet het in Duitsland, het Amerikaanse ministerie van luchtvaart onder druk te zetten om de bilaterale overeenkomst van 2 december niet te tekenen, maar dat pas te doen als ook andere maatschappijen, en niet alleen die uit Duitsland en de VS, het recht van “code-sharing” krijgen. Wat zou kunnen betekenen dat, bij voorbeeld Delta zo'n recht zou krijgen samen met Aeroflot voor vluchten tussen Rusland en de VS via Duitsland. In de Bondsrepubliek wordt gevreesd dat de Amerikaanse regering, waarbinnen de stoel van de minister van luchtvaart op het ogenblik niet bezet is, onder de druk van American en Delta voorshands nog zal blijven weifelen zodat Lufthansa en United vermoedelijk niet al op 10 januari met hun “code-sharing” kunnen beginnen.