Drie China's op Filmfestival

AMSTERDAM, 21 DEC. Het Filmfestival Rotterdam, dat voorheen Film International heette en voor de komende, 23ste, versie omgedoopt is in 'International Filmfestival Rotterdam' besteedt ruime aandacht aan de filmkunst uit de drie China's. Festivaldirecteur Emile Fallaux die het komend festival, van 26 januari tot en met 6 februari, zijn derde jaar in die functie ingaat, kondigde gisteren tijdens een persconferentie een 'panoramisch programma' aan met films uit de Volksrepubliek China, Taiwan en Hongkong. Deze films werden grotendeels niet eerder buiten de eigen grenzen vertoond en variëren van sterk experimenteel gericht werk tot en met een sectie commerciële produkties die wordt aangekondigd als Hongkong Box Office. Er zal een aantal films de zien zijn uit de kringen van de zogenaamde 'vijfde generatie' Chinese filmstudenten waar bijvoorbeeld ook Zhang Yimou en Chen Kaige toe behoren, maar ook de zesde generatie komt aan bod, een jongere, politiek militante groep. Zhang Yuan (1963) is een van hen: vorig jaar werd de ruwe montage van zijn film Beijing Bastard vertoond en sindsdien is deze cineast het werken in China halverwege het draaien van zijn nieuwste film onmogelijk gemaakt. Hij wordt in Rotterdam verwacht, samen met zijn echtgenote die een documentaire voltooide over het tot stand komen van die film, inclusief het onderbreken door de autoriteiten. Fallaux: “Zhang Yuan en zijn vrouw zijn, net als hun generatiegenoten, uit op confrontatie. Ze staan erop dat hun werk wordt vertoond, wat de consequenties in de Volksrepubliek ook zullen zijn.”

Het hoofdprogramma van het 23ste Rotterdamse Filmfestival bevat rond de dertig internationale premieres en ongeveer evenveel films die werden ontleend aan de programma's van de grote festivals van Cannes, Berlijn en Venetië. Het zal steunen op twee pijlers, te weten films uit Japan en uit de Verenigde Staten. Een belangrijk bijprogramma is de afdeling Limits of Liberty. Het wordt gereserveerd voor films die te maken kregen met censuur en verbod en zal bijvoorbeeld een drie uur durende produktie uit Kroatië vertonen, een weggecensureerde film uit Vietnam en, opnieuw, na één besloten voorstelling tijdens het International Documentary Filmfestival Amsterdam, Beruf: Neonazi.