Overname kost voedingsconcern maximaal 620 miljoen gulden; Unilever koopt Franse ijsreus Miko

ROTTERDAM, 20 DEC. Het voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever neemt het Franse diepvries- en ijsconcern Ortiz-Miko over. Dit heeft het Nederlands-Britse concern vanmorgen bekendgemaakt.

Miko is een van de leidende ijsmerken in Frankrijk, en heeft ook activiteiten in Duitsland en België. Het Franse concern behaalt met zesduizend werknemers een omzet van 1650 miljoen gulden.

Om Ortiz-Miko in handen te krijgen neemt Unilever Frankrijk een meederheidsbelang van 75 procent in de familieholding Safral SA, dat 85 procent van Ortiz-Miko in handen heeft. Op de resterende vijftien procent die in Parijs staat genoteerd op de second marché, een soort parallelmarkt, brengt Unilever Frankrijk een openbaar bod uit. Ervan uitgaande dat die vijftien procent daadwerkelijk wordt aangeboden, is met de totale transactie een bedrag gemoeid van 620 miljoen gulden.

Unilever is alleen geïnteresseerd in de diepvries- en ijsactiviteiten. De kant- en klaarmaaltijden, waarmee Ortiz-Miko een omzet haalt van 230 miljoen gulden, gaan niet mee naar Unilever. Zij worden overgedaan aan Unilevers Franse concurrent BSN. Van de holding Safral, waarvan Unilever driekwart van de aandelen koopt, worden de overige activiteiten afgesplitst en verkocht. Het betreft hier activiteiten op het gebied van gerookte zalm, groenten en vis. Ook de Spaanse diepvries- en ijsactiviteiten gaan niet mee.

Ortiz-Miko werd in 1921 opgericht en heeft met het merk Miko een leidende positie op de Franse markt. Unilever is op de Franse markt al actief met merken als Carte d'Or, Vienetta, Magnum en Cornetto.

Unilever, dat spreekt van een “strategische acquisitie” meldde vanmorgen dat de activiteiten van beide ondernemingen in Frankrijk goed op elkaar aansluiten. Begin september nam het concern de Amerikaanse producent van dessert-ijs, Kraft General Foods met een omzet van 950 miljoen gulden en 2000 werknemers, over van Philips Morris.

Unilever is al de grootste ijsproducent ter wereld. Vorig jaar haalde het concern een omzet in ijs, dranken en snacks van 8,3 miljard gulden. In maaltijden en maaltijdcomponenten, waarvan diepvriesprodukten deel uitmaken, bedroeg de omzet toen 10,9 miljard gulden.

Voedingsmiddelen maken ruim de helft van de omzet van Unilever uit. IJs, dranken en snacks nemen daarvan ruim een vijfde voor hun rekening. Unilever heeft de overname van Ortiz-Miko ter goedkeuring gedeponeerd bij de Europese Commissie. Die onderzoekt bij overnames van een dergelijke omvang of de overname in overeenstemming is met de mededingingsregels van de Europese Unie.