Gewaagde bewegingen van kibboetsnik Galili

Voorstelling: In Case of Love. Choreografie: Itzik Galili; muziek: onder anderen, Michael Galasso, Scott Johnson, Yens & Yens; belichting: Peter Budwilowitz; kostuums: Galili, Netty de Swaay. Gezien: 10/12 Amsterdam Bellevue. Nog te zien: 16 t/m 18/12 Den Haag Korzo theater.

De Israëlische choreograaf Itzik Galili heeft de instelling van een echte kibboetsnik. Met een enorm doorzettingsvermogen werkt hij als een bezetene om zijn talent tot volle bloei te brengen. En vanaf het begin met sukses. Dat maakt hem binnen de moderne dans tot een van de meest interessante jonge choreografen van dit ogenblik. Met In Case of Love, een voorstelling met vijf duetten, bevestigt Galili zijn veelzijdigheid.

Galili dook in Nederland op tijdens de golfoorlog. Hij formeerde met uitstekende dansers het ad hoc-gezelschap Order 8. Nu is hij gast-choreograaf bij diverse binnen- en buitenlandse groepen. In 1994 gaat hij een nieuw werk maken voor het Holland Festival. Maar de eigen voorstellingen, met steeds andere voortreffelijke dansers, gaan ook door. Zo is In Case of Love een co-produktie met Theater Bellevue in Amsterdam en het Haagse Korzo.

De drie nieuwe werken in dit programma verschillen sterk van karakter al zijn zij gebaseerd op hetzelfde thema: de relatie tussen mensen. When You See God Tell Him behandelt de recente ontwikkelingen in Israël. Op de muziekcompositie Soliloquy van Scott Johnson, met tekst van I.F.Stone, beelden Galili en zijn vrouw Jennifer Hanna in sterke, gewaagde bewegingscombinaties de oorlog en de uiteindelijke verzoening uit.

Tegenover dit strijdbare werk staat het ingetogen en broze Her Light Made of Sand. Met fluisterzachte bewegingen gaan Lynne Bristow en Vera Sander hierin op erotische verkenning uit. Maar in To Topography Too lijkt het hele ensemble op sumo-worstelaars die in korte, hevige duels hun krachten meten op de rauwe muziek van Yens & Yens. Met dit ongelooflijk dynamische, brutaal agressieve, maar goed gestruktureerde dansstuk overtreft Itzik Galili collega-choreografen als Edouard Lock en Wim Vandekeybus. Netty de Swaay ontwierp futuristische kostuums, terwijl Peter Budwilowitz knap licht bedacht voor de hele voorstelling.