Air France presenteert nieuw saneringsplan

PARIJS, 14 DEC. Air France heeft gisteren een nieuw plan gepresenteerd dat een einde moet maken aan de zware verliezen van de Franse luchtvaartmaatschappij. Het voorstel voorziet in vermindering van het aantal banen met 2.500. Het voornemen van de vorige directie om 4.000 arbeidsplaatsen te schrappen leidde vorige maand tot langdurige stakingen en het ontslag van topman Bernard Attali.

De nieuwe topman, Christian Blanc, streeft naar een hogere produktiviteit, afslanking van de overhead en kostenbesparingen, met als doel de onderneming klaar te stomen voor de liberalisering van de Europese markt in 1997 en de eventuele privatisering. In een document dat werd uitgedeeld aan het personeel wordt gesproken van 30 procent hogere produktiviteit, een verlaging van de operationele kosten met 21 procent en een reductie van het aantal personeelsleden met 30 procent in drie jaar. In die tijd moeten de inkomsten met 14 procent stijgen. Het bedrijf maakt nu in alle sectoren, behalve de vluchten naar West-Afrika, verlies.

Het plan voorziet verder in een vrijwillige salariskorting voor kaderpersoneel, die later moet worden terugbetaald in de vorm van aandelen - afhankelijk van het succes van de herstructurering. Blanc en mededirecteur Rudolphe Frantz zouden ieder vijftien procent van hun salaris willen inleveren.

De Franse vakbonden reageerden terughoudend. Zij spraken van oude wijn in nieuwe zakken. Vooral het plan om loon en arbeidsplaatsen in te leveren, kan de bonden niet bekoren. “Het is verbazingwekkend, bijna bizar, dat de nieuwe directie na het wekenlange conflict nog steeds aanstuurt op het verlies van 2.500 arbeidsplaatsen”, aldus een vakbondswoordvoerder.

Air France rekent in 1993 op een verlies van 7,5 miljard franc (2,45 miljard gulden). De totale schuldenlast bedraagt 36 miljard franc (11,8 miljard gulden), goed voor dertig nieuwe vliegtuigen van het type Airbus-340. (Reuter)