Veel beroemde zangers in nieuw operaseizoen vanuit The Met

Het avondconcert: Rusalka van Dvorak, zaterdag, Radio 5, 19.30-22.30u.

Voor de tweede keer zendt de NOS vanaf vandaag op zaterdag live het radio-operaseizoen uit vanuit de Metropolitan Opera in New York. Voor Amerika zelf is het nu beginnende seizoen al het 54ste dat rechtstreeks door tal van radiostations wordt overgenomen. De serie matinee-uitzendingen, gesponsord door de oliemaatschappij Texaco, is in de Verenigde Staten al decennia fameus en geniet een enorm prestige.

Ook voor Nederlandse liefhebbers zijn de achttien uitzendingen van groot belang. Wat regie en enscenering betreft is de niet-gesubsidieerde Metropolitan Opera bijna noodzakelijkerwijs erg conventioneel. Maar daar merken we via de radio niets van. De commerciële aanpak heeft ook als gevolg dat - om publiek te trekken - veel zangers van wereldklasse zijn. Elke week kan de gevorderde liefhebber nu zelf controleren of reputaties worden waargemaakt: zo zingt Placido Domingo op 5 maart in Verdi's Stiffelio en Luciano Pavarotti op 15 januari in Verdi's I Lombardi en op 9 april in Puccini's Tosca.

De Met-serie, die op 23 april 1994 eindigt met Strauss' Ariadne auf Naxos gedirigeerd door chef-dirigent James Levine en met o.a. Carol Vanness, Teresa Stratas en Herrmann Prey begint met Rusalka van Dvorák. De titerol van deze opera over een waternimf wordt vertolkt door Gabriela Benackova, dirigent is John Fiore.

Op 18 december gaat Beethovens Fidelio (met o.a. Helen Donath), op de 25ste Rossini's Il barbiere di Siviglia (met o.a. Frank Lopardo) en op 1 januari Berlioz' Les Troyens (gedirigeerd door James Levine met o.a. Maria Ewing). Op 8 januari Puccini's Madama Butterfly en op 22 januari klinkt Strauss' Elektra, gedirigeerd door Levine met een fantastische cast: Hildegard Behrens, Deborah Voigt, Brigitte Fasbaender, James King en Donald McIntyre.

Zo gaat het seizoen door: 29 januari Lucia di Lammermoor, 5 februari Aida, 12 februari Le nozze di Figaro etc. Op 2 april dirigeert de ons in Amsterdam zo vertrouwde Valeri Gergjev Verdi's Otello. En zo zijn we weer terug bij de concertante opera's in de Matinee op de Vrije Zaterdag, met vaak een kwaliteit die het kan opnamen tegen de opera in New York.