Beleggingsdrift stuwt EOE-index langzaam naar barrière van 400 punten; Optiehandel in Hoogovens naar record

AMSTERDAM, 11 DEC. Het kon in de beurshausse en de daarmee gepaard gaande euforiestemming van de afgelopen maanden eigenlijk nauwelijks mis lopen maar bij staal- en aluminiumconcern Hoogovens zal toch een zucht van verlichting zijn geslaakt dat de emissie van het staalfonds een eclatant succes is geworden.

Vooral van de zijde van particuliere beleggers, waarvoor huisbankier ABN Amro bijna twee miljoen certificaten had gereserveerd, was de belangstelling overweldigend. In totaal bracht de emissie bij een uitgiftekoers van 40 gulden 362 miljoen gulden op, waardoor het uitgeholde eigen vermogen van het bedrijf dat is toegenomen van 19 naar ongeveer 23 procent weer op een wat steviger fundament rust. Daardoor kan Hoogovens het nieuwe staalberaad op 17 december in Brussel, waar (tot nu toe tevergeefs) geprobeerd wordt Italië met het oog op overcapaciteit te dwingen zijn noodlijdende staalindustrie niet langer met miljardensubsidies te ondersteunen, weer wat rustiger tegemoet zien.

Hoogovens is al jarenlang de uitgesproken lieveling van de optiehandel. Tijdens eerdere kapitaalinjecties van het bedrijf in 1986 en 1989 raakte de toenmalige topman Van Royen nogal opgewonden over de speculatiezucht aan het Rokin. Hij waarschuwde dat Amsterdam dreigde te ontaarden in een gokcentrum in plaats dat het functioneert als een financieel centrum. Maar dit keer bleven dergelijke dissonanten achterwege. Terwijl orders voor 1000 opties Hoogovens (1 optie is 100 aandelen) volgens een handelaar nauwelijks vielen aan te slepen. De koers van Hoogovens schommelde na de uitgifte tussen dinsdag en donderdag weliswaar wat heen en weer door snelle winstnemingen, maar gisteren sloot het fonds vrij stabiel op 45,30 gulden.

Hoogovens blijft, ondanks de nog steeds kwakkelende bedrijfsresultaten, een gewild fonds. Mede debet daaraan is de sterk gestegen aluminiumprijs met 100 dollar per ton de afgelopen weken. Een opleving van de aluminiumprijzen gekoppeld aan een eventueel staalakkoord binnen de Europese Unie kan de winst van Hoogovens in no time “met honderden miljoenen omhoog stuwen”, zoals een handelaar het gisteren optimistisch bekeek.

Hoogovens was deze week derhalve een soort modelfonds op de EOE-optiebeurs, die een week van nieuwe records beleefde. Donderdag doorbrak de EOE-index bijna de magische grens van 400 punten, maar gedreven door een aanhoudend renteoptimisme (er wordt driftig gespeculeerd dat de Bundesbank volgende week met een nieuwe renteverlaging komt) en een vaste stemming op de belangrijkste buitenlandse beurzen lijkt het slechts een kwestie van tijd dat de EOE-index, die gisteren sloot op 395,07 punten, door de grens van 400 punten gaat.

De Amerikaanse dollar verloor de afgelopen week 2,35 cent tot een prijs van 1,9090. De omzet in opties op de dollar beliep zo'n 10.000 contracten, verdeeld over 8.000 calls en 2.000 puts. Het aantal openstaande contracten op de EOE-Optiebeurs beliep aan het eind van de week 1.769.599 stuks. De premiewaarde van alleuitstaande contracten bij elkaar kwam uit op 1,914 miljard gulden.

Hoewel Ballast Nedam, als volle dochter van British Aerospace, geen beursgenoteerd fonds is trok het bouwconcern deze week toch de aandacht van de beurshandel. Door de mislukte fusie met baggeraar Boskalis - die evenals Ballast Nedam niet in finesses trad over het afketsen van het samengaan - is de enige reële optie voor British Aerospace om nog wat geld te krijgen voor zijn bouwdochter een zelfstandige gang naar de beurs van Ballast Nedam.

Hoewel het aan de koers, die deze week twee dubbeltjes lager sloot op 53,50 gulden, nog niet te merken was is transportconcern Nedlloyd een fonds dat de komende weken wel eens opvallend zou kunnen stijgen op de beurs. Zeker wanneer de beweringen van topman Leo Berndsen juist zijn. De bestuursvoorzitter voorziet een opmerkelijke revival van Nedlloyd en maakte in een intern informatiebulletin bekend dat de winstsituatie van het bedrijf zich drastisch aan het verbeteren is. Vooral in de scheepvaartsector is de winstsituatie - ondermeer door onderlinge prijsafspraken tussen een aantal grote container-rederijen en verhoogde vervoertarieven - volgens Berndsen sterk verbeterd ten opzichte van vorig jaar. Wanneer de reorganisaties in het landtransport ook rendement gaan opleveren voorziet Berndsen in 1994 een volledig winstherstel voor zijn bedrijf.