Kinderen

'Ieder kind is van marmer'. Deel I - foto's van Marie-Jo Lafontaine, Désirée Dolron, Dana Lixenberg en Sally Mann. Bloom Gallery, Bloemstraat 150, Amsterdam. T/m 31 dec. Di t/m za 13-18u, zo 14-17u. Vanaf 23 dec is de galerie alleen op afspraak geopend.

Deel II - portretten van o.a. Diana Arbus, Rieneke Dijkstra, Esther Kroon, Daan van Golden, Paul Blanca en Inez van Lamsweerde. Prinses Wilhelmina Bewaarschool, Egelantiersstraat 141, Amsterdam. T/m 31 dec. Di t/m za 13-18u. Prijzen 100 tot 25.000 gulden (foto's Diane Arbus).

Wie zich zomers weleens ophoudt aan de rand van een speelvijver of zwembad, weet: kinderlichaampjes zijn fascinerend om naar te kijken. De huid is gaaf - nog niet ontsierd door pukkels of vetkussens. Armen, benen, ruggetjes en ribbekasten kronkelen lenig in het rond. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het naakte kinderlichaam zo vaak te zien is op de dubbeltentoonstelling van kinderportretten die galerie Bloom op twee plaatsen in Amsterdam organiseert. De titel van de expositie, 'Ieder kind is van marmer', is ontleend aan een gedicht van Jan Hanlo en benadrukt deze esthetiek van het kinderlichaam. Er wordt werk van vijfentwintig, binnen- en buitenlandse fotografen en kunstenaars geëxposeerd.

Naakte nimfen, kleine Lolita's en vamps: de lijst van kunstenaars die op deze manier met het meisjesportret omgaan is lang en bij elkaar tentoongesteld vermoeiend. De modellen van Inez van Lamsweerde, Désirée Dolron, Paul Blanca, Sally Mann (in Amerika in opspraak gekomen vanwege de erotiserende portretten van haar dochtertjes), Lothar Hempel en C. Tollens zijn naakt of half ontkleed. Hun zwaar opgemaakte gezichtjes contrasteren opzettelijk met hun onschuldig opbollende buikjes. Is het een obsessie met het eigen lichamelijke verval die de kunstenaars hier parten speelt?

Gelukkig zijn er ook exposanten die hun kinderen anders benaderen - 'sociaal-politiek' staat er in het persbericht bij de tentoonstelling. Maar dat is zacht uitgedrukt voor de indrukwekkende video-beelden waarmee Larry Clark afrekent met 'de onschuld' van het kind. Hij toont zeven close-ups van de 14-jarige Chris Melendrez, die terechtstaat wegens verkrachting. De op de Krim en aan de Atlantische kust genomen sobere strandportretten van Rieneke Dijkstra - dit jaar onderscheiden met een aanmoedigingsprijs van de gemeente Amstelveen - en de portretten die Esther Kroon in Amsterdam maakte, stralen iets heel anders dan onschuldige erotiek uit. Frontaal opgenomen, scherp in het licht gezet en zonder manipulatieve ingrepen, krijgen de kinderen iets heldhaftigs. Ze zijn heer en meester in hun eigen domein.