Helft reisbureaus ontvangt verzoeken om vervalste nota's

ROTTERDAM, 10 DEC. Meer dan de helft van de reisbureaus in Nederland krijgt regelmatig verzoeken van klanten om privé-reizen in rekening te brengen als zakenreizen.

Een groot aantal zakelijke klanten laat vakanties en privé-reizen boeken als zakenreis voor het bedrijf waarvoor hij werkt omdat het bedrag in dat geval fiscaal aftrekbaar is.

De verzoeken worden zowel gericht aan zakenreisbureaus als aan toeristische reisbureaus. Dit blijkt uit een onderzoek van het vakblad Reisrevue dat onderzoeksbureau Magis de opdracht heeft gegeven 113 reisbureaus onder de loep te nemen.

Het onderzoek is gestart naar aanleiding van het feit dat ondernemers die privé-reizen voor werknemers als zakelijke kosten in de boeken opnemen, sinds enkele weken bezoek kunnen verwachten van de belastingdienst. Ook ondernemers en particulieren die contant meer dan 10.000 gulden neerleggen voor een reis kunnen op extra aandacht van de fiscus rekenen.

Doel van die actie is in de eerste plaats belastingontduiking via als zakelijk geboekte privé-reizen op te sporen. De belastingdienst wil de informatie van de reisbureaus ook gebruiken om na te gaan of er met zwart geld wordt betaald. Een vakantie opvoeren als zakenreis levert ondernemers een extra aftrekpost voor de belastingen op. “Dat kan snel de helft van de vakantiekosten schelen”, zegt een woordvoerder van de belastingdienst.

Ondernemers kunnen hun eigen vakantie via de zaak financieren, maar zij kunnen bij voorbeeld ook hun werknemers op die manier een extra bonus geven. De actie van de belastingdienst is vooral bedoeld om te bewijzen dat iedere vorm van belastingontduiking kan worden aangepakt. “Het had ook een ander onderwerp kunnen zijn”, stelt woordvoerder J. van Zon. Op basis van lokale onderzoeken door de belastinginspecties in Amsterdam en Rotterdam naar privé-reizen van enkele jaren geleden, kreeg de belastingdienst het signaal dat deze vorm van fraude vrij vaak voorkomt.

Volgens onderzoeksbureau Magis worden 55 procent van alle toeristische reisbureaus regelmatig benaderd om te frauderen met rekeningen. Bij de specifieke zakenreisbureaus ligt dat percentage nog een procent hoger. Van de benaderde toeristische reisbureaus zegt 66 procent wel eens of meerdere keren een verzoek om een 'zakelijke nota' te hebben gehonoreerd. Zakenreisbureaus, die minder risico lopen dat de klant boos wegloopt als zijn verzoek niet wordt gehonoreerd, laten zich minder gemakkelijk compromitteren. Slechts 29 procent van de benaderde zakenreisbureaus heeft wel eens aan een verzoek van een klant om een vakantiereis als zakelijk te boeken voldaan.

“Maar dan maak je ook de gekste dingen mee”, zegt Jan Lokhoff, hoofdredacteur van Reisrevue in wiens opdracht Magis het onderzoek heeft verricht. “Klanten die een nota voor een business class ticket op naam van de zaak bestellen en vervolgens met het gezin op vakantie gaan naar Miami.”

Overigens benadrukt Lokhoff dat het de meeste reisbureaus nauwelijks interesseert wat er met een verkocht ticket gebeurt. Dat wordt ook bevestigd door het grootste zakenreisbureau van Nederland, Holland International. “Wat mensen met een ticket doen is onze zaak natuurlijk niet”, zegt een woordvoerster. “Wel weigeren wij pertinent een ticket op naam van de zaak te zetten als het bedrijf zelf daar geen officële toestemming voor heeft gegeven. Wat regelmatig voorkomt is dat een business class ticket wordt omgezet in twee economy tickets. Dan neemt iemand zijn vrouw mee, of de buurvrouw, of weet ik wie. Maar met de prijs wordt niet gesjoemeld.”