Bladvulling

Streams, maandblad voor vorm en kleur; december 1993, ƒ 9,95, 132 blz.

Bent u iemand die weliswaar 'galeries in en uit loopt, hier en daar musea bezoekt' en 'helemaal opleeft' als u 'een leuk bouwwerk' ziet, maar die toch 'een meetpunt nodig heeft om zijn verlangens aan af te meten'? Dan behoort u tot de doelgroep voor wie met ingang van deze maand Streams, 'maandblad voor vorm en kleur' wordt uitgegeven. Over beeldende kunst en vormgeving wordt hier, anders dan de titel doet vermoeden, in het Nederlands bericht - en in full-colour.

Hoofdredacteur Nico Collast, die het hierboven geciteerde in zijn 'Beste lezer'-voorwoord schrijft, wil die mensen bedienen die 'van vormen en kleuren houden'; een wat onrustige vormgeving met veel pagina-grote illustraties moet hun tegemoet komen. De vaste rubrieken hebben eveneens Engelstalige namen: 'Images' bestaat uit 12 bladzijden ruim opgemaakte aankondigingen van tentoonstellingen in galeries en musea. Veel nieuws bevat de rubriek niet, kennelijk was het de bedoeling het eerste nummer in november te laten verschijnen want de meeste tips betreffen evenementen die alweer zijn afgelopen. Bevreemdend is bijvoorbeeld een stukje over eindexamen-presentaties die deze zomer (!) plaats hadden en waarin louter clichés gedebiteerd worden over de 'smalle schouders van de jonge kunstenaar'. Bladvulling, meer niet.

Bij een oppervlakkig stukje over Bas Jan Ader staat niet eens vermeld dat hij een expositie in museum Boymans had - waarom dan deze bijdrage? Streams zit vol met dit soort slordigheden die dikwijls in onverzorgd, populistisch taalgebruik gesteld zijn. Ook de opzet van het blad lijkt haastig in elkaar gedraaid: waarom nog een rubriek 'Activities' achterin - een verre van volledige lijst van exposities - als je 'Images' al hebt?

Van de acht grotere artikelen in dit eerste nummer zijn de meeste veel te lang. Zoals een acht bladzijden tellend verslag van een bezoek aan een beeldentuin in Wirdum die deze zomer (!) te bezichtigen was, en niet minder dan 18 pagina's van Wouter Welling over Mexico, dat het themaland was van de inmiddels ten einde lopende Europalia in Brussel. Wellings verhaal is een uitputtende geschiedenisles over Mexico en een samenvatting van de begeleidende catalogus. Middenin het blad duikt een mode-reportage op met de kunstenaar Cees ter Horst als model; hij poseert, heel stereotiep, op een vissersboot en op het strand, uitgedost met het merk Jet-Set. Hier en daar is een gratuite uitspraak van de kunstenaar over de reclame-foto's heen gezet, bijvoorbeeld: 'Schilderen is een gevoel'.

De enige twee bijdragen die enige inhoud bevatten, zijn een verhaal over de vier architecten die elk een deel van het Groninger museum hebben ontworpen en, aansluitend, een interview door Robbert Roos met Wolf Prix, de helft van het architectenduo Coop Himmelblau dat ook bij de bouw betrokken is. Achterin het blad zijn nog gauw wat sieradenontwerpen gepropt: we houden tenslotte van vorm en kleur en dat zullen we weten ook!