Verlader Tessenderlo moet zouttransport via beurs blijven regelen

ROTTERDAM, 9 DEC. Het Belgische chemiebedrijf Tessenderlo moet de 400.000 ton zout die het bedrijf jaarlijks van Akzo betrekt, via de schippersbeurs voor transport aanbieden. Dit heeft de president van de Rotterdamse rechtbank gisteren beslist.

De schippersvereniging Toerbeurt Noord-Zuid had een kort geding tegen het Belgische chemiebedrijf aangespannen. Zij eisten dat Tessenderlo zich aan het contract hield, waarin is afgesproken dat het bedrijf de komende twee jaar de lading zout van Akzo via de beurs vervoert. In ruil krijgt Tessenderlo een korting op de vervoerstarieven.

De directie van het Belgische bedrijf wilde de lading buiten de beurs om vervoeren omdat ze veel schade heeft ondervonden van de acties die de schippers de afgelopen zomer voerden. Een aantal binnenschippers legde toen uit protest tegen het verdwijnen van lading van de beurzen het werk gedurende zes weken neer. Ook de schippersbeurs werd stilgelegd.

Volgens de advocaat van Tessenderlo, mr. Blussé, heeft zijn cliënt daardoor een schade van 450.000 gulden opgelopen. De directie zegt te vrezen voor nieuwe acties en zou zich nu alvast willen indekken door de vracht van de beurs te halen.

Deze dreiging van Tessenderlo deed de onrust in de binnenvaart opnieuw oplaaien. Een poging tot bemiddeling door prof.dr. W. Albeda tussen de schippers en de Belgische onderneming liep vorige week op niets uit. Daarop dreigden de schippers een door Albeda opgestelde intentieverklaring van de hand te wijzen. Hierin is afgesproken dat schippers en verladers geen actie voeren tot aan de komst van een zogenaamd convenant, waarin het vervoer van lading naar België en Frankrijk (de Noord-Zuid route) over de schippersbeurs wordt geregeld. Geen actie betekent voor de schippers dat ze de vaarwegen niet mogen blokkeren en dat de verladers geen vracht van de beurs mogen halen.

Tessenderlo liet vorige week echter weten zich niet aan deze afspraak gebonden te voelen, omdat deze alleen voor Nederlandse verladers zou gelden.