Schiphol wordt vierde luchthaven van Europa

ROTTERDAM, 9 DEC. Via luchthaven Schiphol reizen dit jaar voor het eerst meer dan 20 miljoen passagiers. De Nederlandse luchthaven is daarmee dit jaar na Londen, Parijs en Frankfurt de drukste luchthaven in Europa. In vergelijking met vorig jaar is 'Amsterdam airport' een plaatsje gestegen op de ranglijst van Europese luchthavens naar passagiersaantallen. Vorig jaar bezette Rome de vierde plek.

Terminal-manager A. Rutten van Schiphol maakte dit gisteren bekend bij de aankomst van de twintig miljoenste passagier in 1993, de Duitse Claudia Wiesner. Zij kwam uit Düsseldorf en stapte op Schiphol over naar Lagos.

Het passagiersvervoer via Schiphol is vooral de laatste jaren sterk gestegen. In 1979 reisden voor het eerst meer dan 10 miljoen passagiers via Schiphol. In 1990 was dit aantal opgelopen tot bijna 16,5 miljoen, vorig jaar tot ruim 19,1 miljoen.

Ook in het vrachtvervoer boekt Schiphol dit jaar een record. Voor het eerst in de geschiedenis wordt op de luchthaven meer dan 1 miljoen ton vracht in een jaar verwerkt. Schiphol consolideert hiermee haar vierde plaats onder de Europese luchthavens, gemeten naar vrachtvervoer. Ook hier bezetten Frankfurt, Londen en Parijs de eerste drie plaatsen, zij het in andere volgorde dan bij het vervoer van passagiers. Vorig jaar beliep het vrachtvervoer via Schiphol 695.000 ton.

De directie van Schiphol verwacht dat door de groei van de luchtvaart en de Europese eenwording uiteindelijk ongeveer vijf luchthavens in Europa zullen uitgroeien tot grote internationale vervoersknooppunten (mainport), waarop zich een belangrijk deel van het Europese en intercontinentale vliegverkeer zal concentreren. Het is de ambitie van Schiphol om bij deze top vijf te (blijven) behoren. Daarvoor zou de capaciteit van de luchthaven de komende decennia moeten worden opgevoerd tot circa 40 miljoen passagiers en ongeveer 2,5 miljoen ton vracht. Over de bijbehorende plannen, waaronder de aanleg van een vijfde start- en landingsbaan, wil het kabinet nog deze maand een voorlopige beslissing nemen. De directie van de luchthaven heeft uitgesproken voorkeur voor een vijfde baan die parallel aan de bestaande Zwanenburgbaan wordt aangelegd. Vorige week koos ook de provincie Noord-Holland voor deze uitbreidingsvariant. De verwachting is dat het kabinet eveneens voor deze optie zal kiezen.