Rund of held

Nog maar een paar jaar geleden werd de jaarwisseling weken van te voren aangekondigd door het geknal van te vroeg verkochte rotjes.

Nu op de verkoop strenger wordt toegezien, zijn de knallen naar de laatste dagen van het jaar verschoven en wordt het vuurwerkseizoen geopend door een nieuw ritueel: ideële reclame. In kranten, op de televisie en op de billboards van de Stichting ideële reclame laten jonge mannen hun verminkte handen zien: je bent een rund als je met vuurwerk stunt. Maar is dat zo? De afgebeelde jongemannen zien er mooi en verstandig uit, ze zijn in esthetisch zwart-wit gefotografeerd, ze blikken onbevreesd in de camera. Runderen? Nee, zoals ze met een mengeling van durf en terughoudendheid hun verwondingen tonen hebben ze meer weg van oorlogshelden. Zoals de Duitse studenten van een paar generaties terug de Mensur koesterden die ze in een duel hadden opgelopen, zo demonstreren de scholieren van tegenwoordig de prijs van hun roekeloosheid. Pech? Nee, durf, en ten overvloede worden hun waagstukken beschreven: kruit in een lege stift gepropt, strijkers in kartonnen koker gedaan. Met vuurwerk kun je je moed bewijzen en de Sire zorgt voor mediaroem. Je bent een rund als je die kans niet grijpt.