Philips: dcc gelijk op met md

ROTTERDAM, 8 DEC. De digitale compact cassette (dcc) van Philips en de minidisc (md) van Sony gaan in de wereldmarkt gelijk op. Van beide systemen zouden sinds de introductie vorig najaar 150.000 exemplaren zijn verkocht. Dat zegt Pieter Bögels, adjunct-directeur Philips Consumer Electronics en verantwoordelijk voor dcc in een vandaag verschenen vraaggesprek met het vakblad voor de elektrodetailhandel ERM. Sony vecht de cijfers in het zelfde blad aan, maar stelt er geen eigen gegevens tegenover.

Met de nieuwe audio-produkten kan de consument zelf digitale opnamen maken, opnamen met de kwaliteit van de compact disc. In de markt staan de twee giganten elkaar met hun nieuwe produkten naar het leven. De verkochte aantallen zijn nog zo gering dat er geen verstrekkende conclusies aan verbonden kunnen worden. Bögels citeert in dit verband concurrent en dcc-medestander Matsushita: “Peanuts is peanuts en twee keer peanuts is nog peanuts.”

In de afgelopen maanden is er bij herhaling commotie ontstaan over verkoopcijfers van de nieuwe audio-systemen. In de zomer verschenen in de Verenigde Staten berichten dat Sony's md twee keer zo goed zou verkopen als Philips' dcc. In augustus vlogen Sony Nederland en Philips Nederland elkaar in de haren over de verkopen in Nederland. Sony beweerde toen dat er Nederland twee keer zoveel md-spelers verkocht zouden zijn als dcc-apparaten. Philips antwoordde dat het eerder precies andersom was. Het vakblad vroeg 174 Nederlandse detaillisten naar hun ervaringen met beide systemen. Het onderzoek wees uit dat dcc en md ook in Nederland gelijk op gaan. Volgens Bögels was het onderzoek niet representatief en verkoopt dcc in Nederland “significant” beter.

Philips heeft haar verkoopprognoses herhaaldelijk naar beneden bijgesteld. Volgens de oorspronkelijke planning moesten dit jaar 750.000 apparaten afgezet worden. Eind augustus werd duidelijk dat Philips na een jaar op ruim 100.000 spelers moest komen.

Van de 150.000 md-spelers van Sony zijn er volgens Philips 90.000 in Japan verkocht, de rest in Europa en de Verenigde Staten. Philips heeft in Japan 50.000 apparaten verkocht en in Europa en de Verenigde Staten samen 100.000.