Heropening met Jordaanexpositie; De Moor wordt nieuw trefpunt voor fotografie

AMSTERDAM, 9 DEC. Met de opheffing van het Canon Image Center, begin juli van dit jaar, raakte Amsterdam zijn meest aansprekende fotografisch centrum kwijt. Dit hiaat wil het voormalige cultureel jongerencentrum De Moor gaan opvullen. Met de opening van de expositie 'Jordaan van Binnen' (Saskia van Alem), afgelopen vrijdag, heropende het centrum tevens officieel zijn deuren als Amsterdams fotografentrefpunt.

De Moor gaat zich voortaan volledig toeleggen op het organiseren van fotocursussen en -exposities, reeds lange tijd een belangrijk onderdeel van zijn programma. Alle activiteiten op het gebied van toneel, theater en film zijn afgestoten.

Hiermee is een voorlopig einde gekomen aan een periode van onzekerheid. De afdeling Jeugdzaken van de gemeente, waaronder De Moor tot voor kort ressorteerde, vond activiteiten en publieksgroep van het centrum niet langer passen binnen haar beleid en dreigde herhaaldelijk met intrekking van de subsidie. Door een overgang van Jeugdzaken naar Kunstzaken te bewerkstelligen, onder medeneming van een gehalveerde subsidie, wist De Moor zijn bestaan zeker te stellen. De oplossing is echter een tijdelijke: tot 1996 garandeert de afdeling Jeugdzaken De Moor nog een ondersteuning van 250.000 gulden per jaar, daarna moet het zich als fotografisch centrum voldoende hebben bewezen om subsidiering door Kunstzaken te rechtvaardigen.

De exploitatie van het centrum, dat het vooralsnog zonder sponsoring van camera- of filmfabrikanten moet stellen, rust volledig op de inkomsten uit cursussen en workshops en de opbrengst van het cafe-restaurant op de eerste en tweede etage van het historische pand in de binnenstad. Een belangrijk onderdeel in het cursusaanbod van De Moor is de 'Fotoschool': een intensieve, zes maanden durende opleiding in inhoud en techniek van de verschillende fotografische disciplines.

Als expositieruimte wil De Moor vooral aandacht besteden aan het werk van Amsterdamse fotografen. De keuze van de openingsexpositie spreekt wat dit betreft boekdelen: De Moor-medewerkster Saskia van Alem portretteerde inwoners van de Jordaan in woon- of werkkamer. Ze liet hen zelf onder de foto's een (soms tenenkrommend) commentaar schrijven. Al werd het gedegen gedaan en, zoals een fotografisch centrum betaamt, verzorgd opgehangen, het is een beproefd procede: evenals het centrum niet echt nieuw dus.