Drastische vernieuwing van Beursplein in Rotterdam

ROTTERDAM, 8 DEC. De binnenstad van Rotterdam staat opnieuw voor een grote ingreep. Terwijl de sloop van het bovengrondse spoor door het centrum in volle gang is, gaan begin volgend jaar de heimachines en hijskranen rond het Beursplein aan het werk.

Gisteren tekende de gemeente Rotterdam een consortiumovereenkomst met Nationale Nederlanden Vastgoed BV en een samenwerkingscontract met projectontwikkelaar Multi Vastgoed voor een drastische vernieuwing van het Beursplein, het hart van het Rotterdamse winkelapparaat. Onder de Coolsingel, die het centrum in tweeën snijdt, komt een verdiepte winkelpromenade (1) boven het bestaande metrostation. De promenade is alleen ter hoogte van de Coolsingel overdekt. Voor de grote warenhuizen aan het Beursplein, zoals C&A en Kreymborg, wordt nieuwbouw gerealiseerd (2). Ook komt er een nieuwe woontoren (118 woningen) en een parkeergarage met 250 plaatsen (3). De binnenstad zal er 10.000 m aan winkelruimte bijkrijgen.

Het ontwerp van het nieuwe Beursplein is van architect Pi de Bruyn, die ook de nieuwe Tweede Kamer bouwde. De internationale ontwerpgroep Jerde Parners verzorgt de 'styling' en het interieur van het nieuwe winkelcentrum.

Het nieuwe Beursplein moet de toenemende eenzijdigheid van het winkelaanbod in de Rotterdamse binnenstad een halt toeroepen. Op dit moment verliest het centrum terrein ten opzichte van omliggende winkelcentra. Volgens wethouder Linthorst (ruimtelijke ordening) moet een moderne binnenstad het vooral hebben van 'funshoppers' en is daarom de kwaliteit van het winkelaanbod essentieel. Linthorst: “Daarom participeert Rotterdam met 21 miljoen gulden risicodragend in dit project. We houden een vinger in de pap om de kwaliteit van het Beursplein te bewaken.” De huren zullen te hoog zijn voor kleine design-shops of boetieken; men mikt op diversiteit en luxe-winkels met een hoge omzet.

Naast het Beursplein wordt komend jaar naar verwachting ook gewerkt aan twee andere pleinen in het centrum. Het Binnenrotteplein, dat ontstaat na de sloop van het 'luchtspoor' door de stad, moet met een lengte van zeshonderd meter twee dagen per week ruimte bieden aan de Rotterdamse markt. Het Schouwburgplein wordt volgens de huidige plannen voorzien van een nieuw bioscopencomplex.

De Lijnbaan, de winkelpromenade die dertig jaar geleden nog gold als een wereldprimeur, blijft dan over als het zwakste punt van de binnenstad. Een poging tot renovatie strandde enige jaren geleden op onenigheid tussen de vele eigenaars van de panden aan de Lijnbaan. Mede daarom is in de consortiumovereenkomst voor het Beursplein vastgesteld dat versnippering moet worden voorkomen en winkelruimte alleen wordt verhuurd en niet verkocht. Overigens zijn de winkeliers aan de Lijnbaan wel een face-lift overeengekomen, waarbij de gemeente verantwoordelijk is voor de buitenruimte en de eigenaars voor de winkelpuien. De verwachte concurrentie van het nieuwe Beursplein heeft de onderhandelingen hierover in een stroomversnelling gebracht.