Winst daalt, omzet groeit bij Holland International

RIJSWIJK, 7 dec. Holland International, Nederlands grootste touroperator en reisverkoper, heeft in het op 31 oktober afgesloten boekjaar 1993 een winst behaald van 23 miljoen gulden. Dat is 3 miljoen minder dan een jaar eerder. Gegeven de stagnatie op de reismarkt spreekt de leiding van Holland International niettemin over “een mooi jaar”.

De omzet van de reisorganisatie, voor 91 procent eigendom van het Duitse Kaufhof en voor 9 procent in handen van KLM, kwam uit op 1,6 miljard gulden. Dat is 6 procent meer dan in het voorgaande jaar.

Deze groei is volledig het gevolg van de overnames van onder meer ABN Amro-reizen en Snel Reizen. De verkoop van reizen in ABN Amro's 350 bankfilialen, het zakenreisbureau en de vier vakantiereisbureaus zijn samen goed voor een jaaromzet van honderd miljoen. Het reisbureauketen Snel Reizen heeft elf vestigingen en een jaaromzet van 54 miljoen gulden. Holland International kocht in 1992 bovendien een aandeel van zestig procent in het Rotterdamse rondvaarbedrijf Spido en nam twee reisbureauketens in België over.

De directie van Holland International maakte gisteren bekend in 1994 de prijzen voor vlieg- en autoreizen te verlagen. Voor populaire vliegbestemmingen als Spanje, Griekenland en Turkije daalt de prijs met vijf procent, voor Portugal zelfs met tien procent. De reisorganisator zal komend jaar wekelijks vanaf de Rotterdamse luchthaven Zestienhoven naar Spanje, Griekenland en Turkije vliegen. De Transavia-vluchten vanuit Rotterdam zijn vijftig gulden goedkoper dan vluchten vanuit Schiphol.

Autoreizen naar Spanje worden vijftien procent voordeliger en naar Frankrijk tien procent. Hier staat tegenover dat reizen binnen Nederland en naar bestemmingen als Duitsland, het Verre Oosten en het Caraïbisch gebied duurder worden.

De teruglopende inkomsten als gevolg van de prijsverlaging wil Holland International opvangen door de produktie per medewerker te laten stijgen. “Wij verwachten voor 1994 een gematigde groei van drie procent en een verdere stagnatie van de reismarkt. De omzet per medewerker moet stijgen om hieruit de kosten te kunnen financieren.”

Het leeuwedeel van de inkomsten van Holland International werd in het zojuist afgesloten boekjaar bereikt via de reisbureaus in Nederland, die samen 880 miljoen genereerden. De Belgische reisbureaus waren goed voor 300 miljoen. De autonome omzet van het bedrijf, dus exclusief de extra omzet door overnemingen, liep terug met 3 procent. Met zijn 1,66 miljard omzet bleef Holand International concurrent Arke (nummer twee, 880 miljoen) nog ruimschoots voor. Derde reisorganisatie in Nederland is Toerkoop (500 miljoen), gevolgd door Rabo Reizen (460 miljoen).