Ahold vergroot winst met 11,4 pct tot kwart miljard

ROTTERDAM, 7 DEC. Het detailhandelsconcern Ahold heeft de winst over de eerste negen maanden met 11,4 procent zien stijgen tot 254,3 miljoen gulden. De geconsolideerde omzet nam in deze periode met 28,1 procent toe tot 20,5 miljard gulden. Dat heeft Ahold gisteren bekendgemaakt.

In het derde kwartaal steeg de omzet met 34,6 procent tot 6,2 miljard gulden. De winst kwam in deze periode 9,3 procent hoger uit op 72,9 miljoen gulden.

De omzetstijging over de eerste negene maanden is voor het grootste deel te danken aan consolidaties en acquistities. Als de cijfers van de Nederlandse snoepketen Jamin en de groothandelsorganisatie Schuitema en de acquisities in Portugal buiten beschouwing worden gelaten, resteert een omzetstijging van 7,9 procent.

Op de Amsterdamse effectenbeurs werden de cijfers van Ahold gistermiddag weinig enthousiast ontvangen. Door de claim-emissie van vijf miljoen aandelen die Ahold dit voorjaar heeft doorgevoerd, is de winst sterk verwaterd. Per aandeel kwam de winst over de eerste drie kwartalen daarom slechts één cent hoger uit op 2,12 gulden. Ahold sloot gistermiddag op 45,80 gulden een dubbeltje hoger dan het slot van vrijdag. Vanmorgen bleef het aandeel rondom deze koers hangen.

De activiteiten van Ahold op de Nederlandse markt leveren met een omzet van 10,2 miljard gulden nog krap de helft van de totale concernomzet. Ahold boekte in de eerste negen maanden in Nederland een omzetstijging van 33,3 procent, maar daarvan is ruim 30 procent te danken aan de consolidatie van de Schuitema-cijfers en de acquisitie van Jamin. Zowel Albert Heijn als Schuitema (waarin Ahold een belang van 73 procent heeft) konden volgens Ahold zowel de omzet als het marktaandeel in Nederland vergroten. Ook de omzet van de speciaalzaken (Etos, De Tuinen, Gall & Gall) is gestegen; bij Grootverbruik nam de omzet af, omdat Ahold enkele niet winstgevende delen heeft afgestoten. Het bedrijfsresultaat in Nederland kwam in de eerste negen maanden uit op 219,2 miljoen gulden, 35,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

In de Verenigde Staten staan de resultaten onder druk. Hoewel de omzet in de eerste drie kwartalen zeven procent hoger uitkwam op vijf miljard dollar (9,3 miljard gulden), daalde het bedrijfresultaat met 4,3 procent tot 118,9 miljoen dollar (221 miljoen gulden). Volgens Ahold, dat in de VS over vijf regionale supermarktketens beschikt, is de daling het gevolg van achterblijvende resultaten bij twee ketens: Finast Ohio en Edwards. Deze ketens, die samen ongeveer 30 procent van de Amerikaanse omzet leveren, hebben sterk te lijden gehad onder de recessie en een harde concurrentie. De drie andere ketens, Bi-Lo, Giant en Tops hebben volgens Ahold een hoger bedrijfsresultaat behaald.