Bolletje beschermt schaatster

Sandra Voetelink schaatste niet best bij de wereldbekerwedstrijden in Hamar. Voetelink maakt dit seizoen geen deel uit van de kernploeg en was als gastrijdster actief in Noorwegen. Ze stond op het wedstrijdformulier te boek als Nederland 15. Als enige Nederlandse deelneemster moest ze zelf de reis -en verblijfskosten betalen. Tot overmaat van ramp dreigt de firma Bolletje haar ook nog eens uit een sterspotje te verwijderen, als Voetelink niet op het oude niveau terugkeert. Althans, dat beweert zijzelf.

De beschuitfabrikant in Almelo, ooit werkzaam met de gebroeders Van de Kerkhof, is sinds februari vorig jaar op de televisie met een commercial van vier bekende schaatsers. Zandstra, Ritsma, Straathof en Voetelink liggen aan de rand van een zonovergoten zwemband en smaken het genoegen van een beschuitje. Volgens mevrouw L.L. Vis van de firma Bolletje is er helemaal geen sprake van de verwijdering van Voetelink uit het spotje. Wat is er dan met Voetelink besproken?

Aan het begin van het schaatsseizoen hebben we met de vier betrokkenen de activiteiten voor het komend jaar besproken. Hun contract houdt meer in dan het spotje zelf, zoals bordreclame in Hifi-zaken. De afspraak is wel dat de vier zich moeten blijven profileren als topschaatsers. Misschien dat daar het misverstand is ontstaan. Dat ze 'rap op haar niveau moet terugkeren' is echter onjuist. Wanneer Voetelink zich niet kwalificeert voor de grote toernooien, betekent dat voor Bolletje dat zij dat zij zich niet meer profileert? Ofwel, waar ligt de grens voor uw bedrijf?

Dat zou ik zo gauw niet weten. Maar wanneer zij blijft presteren zoals zij nu doet, is er absoluut niets aan de hand. Dan blijft ze gewoon in het spotje.

Is het contractueel mogelijk om iemand achteraf als het ware weg te wissen?

Ja, het contract wordt gewoon uitgediend. Dat is niet aan prestaties verbonden. Zij krijgt gewoon haar geld.

Is het niet gewaagd een spotje van schaatsers in een zomerdecor op te nemen?

Je probeert je te onderscheiden, zodat het de kijker opvalt. Aan de reacties te horen is het een groot succes, al is het moeilijk in cijfers uit te drukken.