'Mr Volvo' verkoopt aandelen

STOCKHOLM/PARIJS, 4 DEC. Ex-topman Pehr Gyllenhammar van Volvo heeft gisteren alle aandelen Volvo van zijn familie verkocht. Hij trad donderdag af als president-commissaris van het Zweedse autobedrijf, nadat de voorgenomen fusie met Renault was afgeketst op onwil van aandeelhouders en management van Volvo.

Het Franse persbureau AFP en het Duitse persbureau DPA meldden gisteren op basis van een “zeer betrouwbare bron” dat Renault de reeds bestaande beperkte samenwerking met Volvo wil opzeggen. “De industriële akkoorden tussen de twee groepen zijn nog steeds geldig en zouden kunnen blijven bestaan, maar men kan slecht inzien hoe Renault en Volvo industriële geheimen kunnen blijven delen waarvan ieder het belang in de automobielindustrie kent”, zo heette het in Parijs. Gemeenschappelijk onderzoek en gezamenlijke inkoopactiviteiten zouden daarom worden stopgezet.

In een verklaring aan de effectenbeurs van Stockholm zei Pehr Gyllenhammar dat hijzelf en zijn vrouw Christina al hun Volvo-aandelen van de hand hebben gedaan. In totaal ging het om warrants en 10.000 aandelen met een waarde van ruim 1 miljoen gulden. Gyllenhammar, zelf een van de architecten van de voorgenomen samenwerking met het Franse autoconcern, toonde zich donderdag op een persconferentie zeer teleurgesteld over het feit dat de fusie niet doorgaat.

Renault-topman Louis Schweitzer zei gisteren in een reactie dat hij vraagtekens plaatst bij de toekomstige samenwerking met de Zweden. Het idee van een gemeenschappelijke toekomst leek hem moeilijk. “Fusie vereist vertrouwen en absolute openheid”, zei Schweitzer. “Deze voorwaarden worden thans niet meer vervuld.”

Pag.15: 'Van geval tot geval kijken'

Schweitzer zei dat wel vastgehouden zal worden aan de afspraken die eerder zijn gemaakt. De twee concerns zijn sedert drie jaar door wederzijdse aandelenparticipaties met elkaar verbonden. Men zal “van geval tot geval moeten bekijken wat blijvend is en wat op problemen stuit.” Schweitzer geloofde niet dat Volvo het idee van een fusie volledig heeft opgegeven. Maar naar zijn mening moeten “een heleboel zaken veranderen en moeten zich volledig nieuwe feiten voordoen voordat een nieuwe kans zich voordoet”.

De Renault-topman is er van overtuigd dat Volvo een hoge prijs zal moeten betalen voor het afzien van de fusie. “Degene die eenzijdig breekt, moet duidelijk voor de kosten opdraaien.”

In Zweden maakte bestuursvoorzitter S⊘ren Gyll van Volvo excuses aan Frankrijk. Hij zei te hopen dat de samenwerking met Renault (waaronder de jaarlijkse levering van motoren van 2,7 miljard gulden) op de huidige voet kan worden voortgezet. Gyll, die zelf de oppositie tegen de fusie had aangevoerd, meent dat Zwedens grootste particuliere onderneming tijd nodig heeft om de zaken weer op een rijtje te krijgen. “Iedereen is nu een beetje down”, aldus Gyll. Hij kondigde aan dat Volvo zich in de toekomst wil concentreren op zijn kernactiviteiten (auto's, trucks en bussen). Volvo heeft de afgelopen jaren belangrijke deelnemingen in de levensmiddelenindustrie en andere sectoren verworven. (AFP, DPA, Reuter)