Muziekkoper wil dcc en md nog niet

PAG.15 DCC VERSUS MD

AMSTERDAM, 3 DEC. De drie grootste muziekketens in Nederland (Free Record Shop, Vroom & Dreesmann en Music Store) bespeuren weinig enthousiasme bij het publiek voor de nieuwe geluidsdragers, de digitale compact cassette (dcc) van Philips en de minidisc (md) van Sony. Het Nederlandse en het Japanse elektronica-concern vechten al een jaar om de eigen geluidsdrager tot dè opvolger van de muziekcassette (mc) te maken.

De grootste keten, de Free Record Shop, houdt dcc zelfs geheel buiten het assortiment en voert md uitsluitend omdat Sony een financieel zeer aantrekkelijk aanbod deed. Twee andere, grote muziekketens, Vroom & Dreesmann en Music Store, voeren beide produkten in hun winkels, maar geven geen optimale ondersteuning. V&D voert wel onbespeelde dcc's maar geen voorbespeelde. Music Store heeft mc en dcc in slechts zes van de veertig winkels.

Volgens commercieel-directeur G. da Silva van de Free Record Shop bewijzen recente verkoopcijfers dat de consument niet op dcc zit te wachten. In Nederland werden in de eerste negen maanden van dit jaar 7.000 voorbespeelde digitale cassettes verkocht aan de detailhandel, aldus cijfers van de NVPI, de overkoepelende organisatie van de 'platen'-branche. Sony zette 24.000 md-schijfjes weg bij de winkeliers. De aantallen zijn nog zo gering dat er over de verkopen aan de consument nog geen cijfers beschikbaar zijn.

“We verkopen geen dcc, omdat we er niet in geloven”, aldus Da Silva van de Free Record Shop. “De consument zit ons inziens niet op een dergelijk produkt te wachten. Ik wil dcc geen doodgeboren kindje noemen. Misschien dat over een aantal jaren, als de prijzen van apparatuur en bandjes voldoende dalen, de situatie verandert. Voorlopig zien we er niets in.” Over het nieuwe Sony-produkt zegt Da Silva: “Ook over de verkopen van voorbespeelde minidiscs zijn we niet te spreken, maar Sony deed zo'n financieel aantrekkelijk aanbod dat we geen enkel risico lopen.” De fabrikanten wijzen erop dat met de introductie van nieuwe geluidsdragers jaren gemoeid zijn.

Minidisc en dcc zijn sinds een jaar op de markt in de strijd om de opvolging van de zeer populaire, maar analoge muziekcassette. Philips koos daarbij voor een digitale casettesysteem, Sony kwam met een cd-achtig schijfje waar ook opnamen mee gemaakt kunnen worden. Bedrijfseconomisch zijn de nieuwe geluidsdragers van groot belang, omdat op de bestaande produkten geen grote marges meer worden gehaald.

Hoewel de grootste attractie van de nieuwe apparaten het redelijk goedkoop kopiëren van cd's is, streven Philips en Sony ernaar dat uiteindelijk het complete muziekaanbod op de nieuwe geluidsdragers in de platenwinkel zal liggen. Het beschikbare aantal voorbespeelde md's en dcc's is in deze beginfase nog niet groot. Op dcc zijn er nu duizend titels. Het foldertje met al hetgeen door zo'n zestig labels op md is gezet is nog erg overzichtelijk: 500 titels, waarvan 50 klassiek. Ter vergelijking: per jaar worden alleen al in ons land op verschillende geluidsdragers zo'n 13.000 titels uitgebracht - op cd meer dan 8500 en op cd-single meer dan 1600.

Een tochtje in Amsterdam rond Dam en Kalverstraat, met een aantal van 's lands grootste platenzaken, levert voor de nieuwste geluidsdragers nog geen bemoedigend beeld op. Overal staat de blauwe md-paal met enige tientallen md-plaatjes, met prijzen rond de veertig gulden. De paal vestigt wel de aandacht op het nieuwe medium maar bewijst tegelijkertijd dat er nog bijna geen md's beschikbaar zijn. Bij de meeste md-palen vertegenwoordigt de Bach-spelende Glenn Gould als enige het gehele gebied van de klassieke muziek. De md-paal wordt met 100 md's geleverd, maar, erkent Sony, de winkeliers zijn niet erg alert als de voorraad aangevuld moet worden.

Op de klassieke afdeling van Fame - de grote kwaliteitszaak van de Free Record Shop - is niets te bekennen van md noch van dcc. Wel liggen er wat klassieke mc's in een uitverkoopbak voor 4,95 gulden. Bij Virgin in de kelder van Magna Plaza is nauwelijks iets op dcc te bekennen. Wel zijn er, zowel met pop als met klassiek, enige tientallen titels op md.

Bij de Bijenkorf hangen aan een betonnen kolom zo'n 30 voorbeelden van dcc-repertoire. De kleurige inlays uit de cassettedoosjes zijn geplakt op twee stukjes grijs schuimrubber. Sommige zijn omgekruld en vallen er bijna weer vanaf. Deze zielige aanblik lijkt geen reclame voor begerenswaardige innovatieve techniek die de wereld gaat veroveren. In het hele land zijn er nog slechts 70 platenwinkels die dcc verkopen. In provincies als Friesland (Wolvega) en Zeeland (Terneuzen) is er elk nog maar één. Alleen op Schiphol is een klantenwervende presentatie van dcc-techniek.