Consument geeft grif geld uit aan Sint

DEN HAAG, 2 DEC. De Sint is weer helemaal terug en kijkt niet op een paar centen. Uit een rondgang langs een aantal winkelketens blijkt dat de consument liever iets van waarde aanschaft dan een prul van een paar gulden. De huishoudelijke artikelenzaak Blokker schat dat dit jaar meer geld wordt uitgegeven dan ooit.

De onlangs in Nederland gevestigde Amerikaanse speelgoedketen Toys 'R Us spreekt van gigantische omzetten. “Mensen geven hun geld uit aan dingen van blijvende waarde. De Duplo-trein van Lego bij voorbeeld is een topper, maar ook wordt geld uitgegeven aan leercomputers voor de jeugd, aan Barbies en radiografisch bestuurbare auto's.”

Bij Blokker is de koper vooral geïnteresseerd in “leuke betaalbare kleine cadeaus”. De mensen halen gezelligheid in huis, kruipen weg in hun eigen vertrouwde omgeving. “Cocooning”, zoals de Blokker-woordvoerder het noemt. “Bij ons doen de glazen en aardewerk potten in metalen houders het heel goed, maar ook allerlei soorten van sfeerverlichting. Verder is de afbeelding van de zon in verschillende uitvoeringen een rage.”

Bij warenhuisconcern Vroom en Dreesmann eveneens positieve geluiden over de sinterklaas-inkopen. “We zijn tevreden, de verkopen lopen redelijk”, verklaart een woordvoerder. Bij V&D worden weer veel ouderwetse familiespelletjes verkocht. Mens-erger-je-niet, Halma en Ganzeborden lopen opmerkelijk goed. Het vrij dure vraag- en antwoordspel Triviant (rond de 100 gulden) is volgens V&D echter de topper dit jaar.

Het publiek geeft ook graag geld uit aan computerspelen. De Sega-megadrives en Nintendo's vinden gretig aftrek. Bij de bijhorende software zijn vooral de spelletjes Jurassic Parc en Maria All Stars favoriet. Volgens de V&D-woordvoerder is er overigens nog steeds sprake van een dinosaurus-rage. “De film Jurassic Parc is al weken uit, maar de dino's verkopen nog steeds uitstekend in welke hoedanigheid dan ook.”

De cd is evenals vorige jaren een gewild cadeau-artikel. Bij V&D doen de cd's in de populaire top-50 klasse het goed. “We merken dat de klant niet uit is op koopjes, maar cd's aanschaft van rond de 40 gulden. Verder zien we een grote belangstelling voor voorbespeelde videobanden met als uitschieters Belle en het Beest, Jungle Book en The Bodyguard.”

Speciaalzaak Free Record Shop kan daar eveneens van meepraten. Juan da Silva, commercieel-directeur van de muziekketen, zegt tot nu toe tevreden te zijn over de verkopen. Hij verwacht de komende dagen pas echt topdrukte. De meest gewilde artikelen zijn de nieuwe Guns & Roses en de verzamel-cd's Mega Top 50 en Greatest Hits deel 4.

Bij het Nederlandse amusement zijn de nieuwe schijfjes van René Froger en André van Duin favoriet. In de klassieke hoek is barok het populairst. Ook een serie 19de eeuwse componisten met een door Herman Brood ontworpen hoesje vindt z'n weg naar de vooral jonge muziekliefhebber.

Da Silva zei te hopen dat de compact-disc als cadeau het boek dit jaar van de eerste plaats drukt. Donner-boeken in Rotterdam is daar niet van overtuigd. “Het is bij ons een gekkenhuis. Er is soms geen doorkomen aan, zo druk.” Titels die er uit springen zijn “Ons kent ons”, het fotoboek van alle typetjes van Van Kooten en De Bie, “De ontdekking van de hemel” van Harry Mulisch, “De Tweeling” van Tessa de Loo en nog steeds “De geheime geschiedenis” van Donna Tart. Goed verkoopt ook licht verteerbare kost van Youp van 't Hek en Kees van Kooten, thrillers, kook- en hobbyboeken.