Riskante avances van een 14-jarige

The Crush. Regie: Alan Shapiro. Met: Cary Elwes, Alicia Silverstone, Jennifer Rubin, Kurtwood Smith. In: 8 theaters.

Het begon met Fatal Attraction, het paranoïde genre van de secretaresses, collega's, au-pairs, buurvrouwen, kamergenotes en andere door een moment van zwakheid van hun mannelijke prooi op het verkeerde been gezette, wraaklustige dames. Eenmaal geobsedeerd door de gedachte dat de man die hen versmaadde met harde hand in hun armen teruggedreven kan worden, gaan ze tot het uiterste: het privé-leven van het slachtoffer wordt totaal ontwricht.

De debuterende regisseur Alan Shapiro schreef The Crush, een niet onaardige variant, met Nabokovs Lolita als inspiratiebron. De fatale vrouw is in dit geval een voorlijk 14-jarig meisje (Alicia Silverstone), tot en met de hartvormige zonnebril en de bikini gemodelleerd naar Sue Lyon, die de titelrol speelde in Kubricks verfilming. Pianospel en biologiehuiswerk vermogen deze Lolita niet te bevredigen. Zij heeft haar zinnen gezet op de nieuwe huurder van het tuinhuis (Cary Elwes), een niet bijster briljante journalist. Stiekem herschrijft ze zelfs zijn artikelen, tot groot enthousiasme van de hoofdredacteur.

Als hij haar eenmaal heeft duidelijk gemaakt niet van de riskante avances van een minderjarige gediend te zijn, is het wissen van de harde schijf van z'n computer nog maar een voorproefje van de hel. Uiteraard blijft arrestatie wegens een verzonnen verkrachting niet uit.

Dit is het soort film, waar je de ellende al in de verte kunt zien aankomen. Verschijnt er een bizarre carrousel in beeld, dan weet je zeker dat die het decor van de finale wordt. Het gebrek aan verrassing wordt gecompenseerd door het handig manipuleren van de angsten van mannen, enig begrip voor de psychologie van de puber en vooral het inventieve camerawerk van Clint Eastwoods vaste medewerker Bruce Surtees, die Vancouver fotografeert als een beklemmend brave stad.