Mölnlycke en Japanners samen in produktie van luiers

ROTTERDAM, 1 DEC. Mölnlycke, de Zweedse fabrikant van luiers en maandverband, en de Japanse luierfabrikant Uni-Charm investeren 18 miljoen gulden in een gezamenlijke onderneming, die in Nederland wordt gevestigd. Deze joint venture, UCM, breidt de fabriek van Mölnlycke in het Groningse Hoogezand uit voor ontwikkeling en produktie van een nieuw type luierbroekjes.

Dit hebben de twee ondernemingen gisteren bekendgemaakt. De twee willen met hun gezamenlijke investering de strijd op de Europese markt voor wegwerpluiers aanbinden met onder meer het Amerikaanse Procter & Gamble, fabrikant van Pampers. Mölnlycke voert merken als Libero en Up & Go.

Mölnlycke-topman Jack Forsgren wilde gisteren nog geen nadere mededelingen doen over de omvang van de investering in Hoogezand. Volgens hem zal de werkgelegenheid er in ieder geval met zo'n honderd arbeidsplaatsen toenemen, met uitzicht op meer. Verdere groei is afhankelijk van het succes van het nieuwe produkt. Mölnlycke heeft in Hoogezand op dit moment zo'n 570 mensen in dienst. De onderneming heeft in geheel Nederland 1300 werknemers, verspreid over zes vestigingen

Volgens Barend Steenhuis, general manager van de Divisie Consumentenprodukten van Mölnlycke, is voor vestiging in Hoogezand gekozen omdat daar al een luierfabriek aanwezig is. Bovendien vindt Mölnlycke de infrastructuur in noord-Nederland gunstiger dan in Frankrijk en Scandinavië, waar het bedrijf ook fabrieken heeft. De Nederlandse staat zou de nieuwe investering met subsidies ook aantrekkelijk hebben gemaakt.

Uni-Charm, de belangrijkste partij op de Japanse luiermarkt, heeft een belang van zestig procent in de nieuwe onderneming. De Japanners leveren de produktietechnologie voor UCM, Mölnlycke zal de marketing en verkoop op zich nemen. De verantwoordelijkheid voor research en ontwikkeling wordt gedeeld.

Het Tweede-Kamerlid W. Willems (GroenLinks) pleitte bij de opening van de fabriek voor het gebruik van katoenen luiers. Willems zei binnenkort met een voorstel te komen om een milieuheffing in te stellen voor wegwerpluiers. Volgens het Kamerlid is een investering in de produktie van een wegwerpartikel uit de tijd.

De nieuwe fabriek voor wegwerpluiers levert wel werkgelegenheid op, maar is een slechte milieu-investering, aldus Willems. Volgens hem hoeft een extra heffing op wegwerluiers niet ten koste te gaan van de werkgelegenheid, want de luierservicediensten zullen meer werk krijgen, aldus Willems.

Deze servicediensten halen vuile katoenen luiers op en brengen ze weer gewassen terug. Volgens Willems moeten gemeenten ouders die hun luiers laten ophalen en wassen, belonen door middel van een premie. Een aantal gemeenten doen dit al en verdienen de extra kosten terug doordat ze minder afval hoeven te verwerken. Van het huisvafval bestaat 5 procent uit wegwerpluiers.